Ingdal: "De nuværende tal er for lave"

Magasindirektørernes "tætte dialog" med Gallup er ikke den direkte årsag til, at læsertallene stiger igen, mener de, og Allers Per Ingdal er fortsat ikke tilfreds.
MediaWatch

Flere magasiners læsertal vokser igen efter halvår med drastiske fald, men de er fortsat for lave, mener Aller Medias udgiverdirektør Per Ingdal, der kan notere sig en vækst på 3,7 pct. i læsertallet for magasinerne, selvom der ikke er blevet skruet op for gaver til abonnenter eller lignende.

“Stigningen i læsertallet er ikke et resultat af flere kampagneaktiviteter, men er snarere et resultat af, at Gallup har ramt mere rent med denne måling. Jeg håber, at de fortsætter med at forbedre deres metode,” lyder det fra Per Ingdal.

Læsere per eksemplar afviger
Han peger på, at flere magasiner fortsat ikke har tilstrækkeligt mange læsere per eksemplar i forhold til tidligere. Men han afviser ligesom de øvrige magasindirektører, at dialogen med Gallup har haft en direkte effekt på læsertallene.

“Det er rigtigt, at vi har haft en dialog med Gallup om målingen af læsertal. Vores interesse i sådanne diskussioner er alene at forstå, hvorfor læsertallene svinger, og vi vil til enhver tid efterspørge, at det målte læsertal afspejler magasinets reelle læsertal. Vi ønsker hverken, at Gallup undervurderer læsertallet, men heller ikke at de overvurderer læsertallet. Jeg tror derfor ikke, at vores møder med Gallup har haft indflydelse på denne måling af læsertallene,” siger Per Ingdal.

Han forventer, at Gallups nye og - ifølge Gallup selv - mere valide metode har som konsekvens, at læsertallene vil være lavere, men dog højere end de var i denne omgang.

“Jeg forventer ikke, at læsertallene i de kommende målinger kommer op på niveauerne fra tidligere. Det skyldes, at der fortsat måles efter den nye metode, der måler lavere læsertal. Men jeg forventer yderligere stigninger i læsertallene, fordi de nuværende tal er for lave i forhold til oplagene. Der er ganske enkelt et yderligere potentiale for vækst i forhold til de nuværende oplagsniveauer.”

Tilfredshed hos Egmont
Egmont Magasiners adm. direktør, Torsten Bjerre Rasmussen, er mere tilfreds med læsertallene. Kun et ud af otte magasiner går tilbage.

“Det er glædeligt at konstatere, at vi igen er på vej fremad, men vi er ikke blevet klogere på, hvorfor vi pludselig fik drastiske fald. De nye tal gør ikke vores undren mindre, men der er igen bedre sammenhæng mellem de blade, der er gået godt oplagsmæssigt og i læsertallene.”

Det gælder dog fortsat ikke alle titler, såsom Fit Living hvis oplag er faldet med 13 pct., mens læsertallet er øget med over fire pct., og Torsten Bjerre Rasmussen erkender, at der aldrig vil være en fuldstændig logisk sammenhæng mellem de to parametre.

“Titel for titel kan der altid være specielle ting, som gør sig gældende. Men ved de seneste læsertalsmålinger var det underlige, at læsertallet faldt for næsten alle titler også dem med sund oplagsudvikling,” siger Torsten Bjerre Rasmussen.

Han vil ikke spå om, hvordan de forbedrede læsertal vil afspejle sig i annonceomsætningen, når sælgerne sætter sig til bords med mediabureauerne, men siger:

“Der er stor forskel på bladene, men for vores store annoncetitler som Euroman og Eurowoman betyder det virkelig noget, at der er læserfremgang. Det giver en mere konstruktiv dialog med annoncørerne.”

Ligesom for de øvrige magasinhuse er alle de tabte læsere, der blev sat over styr i tidligere halvårsmålinger, langt fra reddet i land.

“Men vi er glade for, at de er på vej op, og vi håber, at de kommer højere op endnu,” siger Torsten Bjerre Rasmussen.

Bonnier: Aktiviteter har banet vej
Også hos Bonnier Publications vækker læserfremgangen glæde. Viceadm. direktør Jens Henneberg mener ikke, at fremgangen alene skyldes magasinhusenes dialog med Gallup, men også de aktiviteter de selv har sat i gang.

“I foråret har vi blandt andet haft meget vellykkede kampagner for Bo Bedre i forhindelse med 50 års jubilæet, og det er givetvis en vigtig del af forklaringen på læsertalene. Vi får en hel del af vores nye abonnenter ind via vores egne sites. De har generelt en god kvalitet, og vi tror, at det også smitter af på læsertallene.”

Heller ikke Jens Henneberg vil spå om, hvorvidt læsertallene vil vise fortsat vækst i de kommende målinger.

“Jeg vil ikke gisne om fremtidige målinger. Der til er der alt for mange usikkerhedsmomenter og faktorer, der spiller ind. Jeg vil glæde mig over den aktuelle fremgang, som viser, at magasiner har fat i engagerede læsere og vigtige målgrupper,” lyder det fra Jens Henneberg.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også