Læsertal: Magasiner genvinder formen

Hos landets tre bladgiganter kan man ånde lettet op, efter at nye læsertal - efter to halvår med bratte fald - igen stiger, ifølge Gallups seneste måling.
MediaWatch

Med et lille plus i antallet af læsere i årets første halvdel, rykker landets tre bladgiganter et skridt væk fra den stejle nedtur, der var begyndt at bide sig fast i de to forrige halvårsmålinger fra Gallup.

De seneste tal viser nemlig en læserfremgang på 2,4 pct. (77.000 læsere) for Bonnier Publications, der også rummer Benjamin Media, på 3,7 pct. (46.000 læsere) for Aller Media og på 8,2 pct. (51.000) for Egmont. Det vækker glæde hos magasindirektørerne, selvom Allers Per Ingdal fortsat mener, at tallene er for lave.

Fremgangen står i skarp kontrast til læserflugten i anden halvdel af 2010, hvor kun et magasin havde fremgang og det samlede læsertal blev reduceret med en femtedel for Bonnier og Egmont og med hele 28 pct. for Aller Media.

Fortsat kraftige læsertal for enkelte titler
Selvom magasindirektørerne nu kan finde champagnesablen frem, er billedet mere broget end som så, når man ser på de enkelte titler. Her lyser advarselslamperne fortsat for visse magasiner.

Største procentmæssige fald på 17,6 pct. har Egmont-magasinet Vi Forældre oplevet, efter første halvår er læsertallet således på 61.000. Aller Medias Bazar er lige i hælene med et fald på 15,4 pct. til 104.000 læsere. Det er i sommerens løb blevet en konkurrent mindre med lukningen af Egmonts Sirene, der ligeledes var målrettet unge kvinder. Bonnier Publications nøjes med et procentmæssigt topscorer-fald på 10,3 pct. for bilmagasinet Vmax, der nu er nede på 105.000 læsere.

Tilbagegang er aldrig rart, men tallene er milevidt fra de negative topscorere for andet halvår 2010, hvor Bonniers Digital Foto ligesom Egmonts Vi Forældre tabte næsten 33 pct. af læserne, og Allers Mad! sagde farvel til halvdelen af sine læsere.

De dystre tal vakte mildt sagt undren på direktionsgangene i de tre bladhuse, og selvom tallene rettede sig mere op i halvårsmålingen for 4. kvartal 2010 og 1. kvartal 2011, var der plads til forbedringer, ifølge Egmont-direktør Torsten Bjerre Rasmussen. Han har ligesom sine konkurrenter været i “tæt dialog” med Gallup, fordi magasinoplagene i flere tilfælde steg eller holdt status quo uden at det forhindrede drastiske læsertab. Mens oplagene revideres af Dansk Oplagskontrol, foregår målingen af læsertallene via spørgeskemaer på nettet og telefoninterview. En ny metode har fra 2009 haft til formål at gøre læsertallene mere valide.

De seneste læsertal giver dog ikke 100 procent mere mening i forhold til oplagstallene end tidligere målinger. Eksempelvis har Allers Isabellas en læserfremgang på 13,6 pct., selvom oplaget falder med 21,2 pct. i samme periode. Egmonts Fit Living formår ligeledes at øge læsertallet med 4,3 pct., selvom oplaget går tilbage med 13,2 pct. og hos Bonnier går eksempelvis mandebladet M!, der har størst læserfremgang på 11,9 pct., tilbage med 8,1 pct. målt på oplag.

I første halvdel af 2011 går de fleste magasiner frem i læsertal. Hos Egmont går kun et blad tilbage, hos Aller Media er det kun to blade og hos Bonnier, der har langt de fleste titler, går seks ud af 16 blade tilbage.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også