MediaCast: Drømmen om københavnermagasinet

“Stort set ingen i den danske presse har råd til at undersøge ting ordentligt... Der mangler medier, hvor man får lov til at skrive en sag helt ud. Jeg kunne godt tænke mig, at det her blad kunne blive det. Jeg kan sagtens se for mig, at man både har store undersøgende artikler og det mere historisk, byprægede stof blandet op med noget nyt, smart, hipt, ungt.” Martin Kongstad, chefredaktør for Københavner.

“Stort set ingen i den danske presse har råd til at undersøge ting ordentligt... Der mangler medier, hvor man får lov til at skrive en sag helt ud. Jeg kunne godt tænke mig, at det her blad kunne blive det. Jeg kan sagtens se for mig, at man både har store undersøgende artikler og det mere historisk, byprægede stof blandet op med noget nyt, smart, hipt, ungt.”

Martin Kongstad, chefredaktør for Københavner.

“Jeg tror, de får det svært. Det ser interessant ud. Men det er tungt sammenlignet med nogle af de andre medier ude kioskerne. Jeg tror, publikum er for lille, til at det kan overleve. Desværre.”

Anders Ojgaard, chefredaktør for Magasinet KBH.


Magasinet, der inkarerner storbyens ydre og indre liv, er mange mediefolks våde drøm - men også en evigt truet art i et lilleput sprogområde som København, Danmark.

Mange har tidligere forsøgt sig - heriblandt titler som Press, Schäfer, Döner, Downtown, Citadel og Magasinet KBH - og lige så mange er bukket under (dog udkommer KBH stadig online). Nu ser magasinet 'Københavner' så dagens lys - et betalingsmagasin, der udkommer hvert kvartal, og som stiler efter at være dét lækre, litterære og passionerede magasin, der endelig kan give København sit eget 'New Yorker'.

Målt på antallet af “likes” på Facebook er magasinet allerede et hit. Det har på få uger fået over 3.500 “likes”, og det er mere end 10 gange så mange, som det etablerede, nu Aller-ejede gratismagasin Where2go.

Første nummer af Københavner er lavet af kreative ildsjæle, der har arbejdet uden løn, og flere kendte journalister og fotografer står i kø for at levere gratis indhold til Københavns nye hipstermagasin. Spørgsmålet er, om magasinet i længden kan overleve på coolness.

Redaktør og forfatter Martin Kongstad er ugens gæst i MediaCast. Her fortæller han om tankerne bag magasinet og ambitionerne om at blive et magasin for undersøgende journalistik.

Senere i udsendelsen kan du høre chefredaktør Anders Ojgaard fra Magasinet KBH, der sidste år stoppede med at udkomme på print. Men nu har folkene bag sat gang i en kampagne - www.vivilhavekbhtilbage.dk - for at få støtte. Anders Ojgaard fortæller hvorfor, og han giver en opsang til mediestøtten, som han mener, trænger til en grundig revision, så regionale udgivelser ikke automatisk sorteres fra.

Download som MP3.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også