"Ideer kommer ikke på kommando"

Katrine Memborg, chefredaktør for Aller-bladene Bazar og Vi Unge, bruger sommeren til at nærlæse aviserne, men spekulerer på, om de og andre nyhedsmedier ville have været tomme uden en britisk skandaleavis og usoignerede jordbærplukkere. Her gør hun sommer-status.
MediaWatch

Katrine Memborg, chefredaktør for Aller-bladene Bazar og Vi Unge, bruger sommeren til at nærlæse aviserne, men spekulerer på, om de og andre nyhedsmedier ville have været tomme uden en britisk skandaleavis og usoignerede jordbærplukkere. Her gør hun sommer-status.

1. Hvordan ændrer dine medievaner sig om sommeren?

"Jeg ser mindre fjernsyn og læser flere aviser. Aviserne bliver læst grundigere, og jeg læser også om emner, jeg normalt springer over. Der er jo mere tid om sommeren, så det er bare med at fylde op. TV2 News kører som regel om aftenen for at få et hurtigt overblik – og ellers står den jo kun på genudsendelser, som jeg på ingen måde gider at bruge tid på."

2. Hvad er din faste sommer-medie tradition?

"Som det allerførste på dagen svarer jeg de få mails, der er dukket op over natten. Det er hurtigt overstået, eftersom der er stilstand hos de fleste i sommerperioden. Derefter står den på en kop kaffe, en skål havregryn og alle mine aviser ude på den overdækkede terrasse – nærmest uanset vejr og vind. Det er noget helt specielt at læse aviser i sit eget tempo til lyden af glade fugle og naboens græsslåmaskine."

3. Hvad synes du, om mediernes indhold og dækning om sommeren?

"Hvis man ikke lige er til Tour de France eller Superliga sæsonstart, så er der ikke meget at komme efter på hverken fjernsyn eller radio. Det dér med ”agurke-tider” om sommeren har jeg altid haft lidt svært ved at forstå, for det giver jo egentlig ingen mening, at der sker mindre rundt omkring i verden i sommerperioden. Alligevel er det i den grad dét, der sker på samtlige danske medier i sommerferien. Var det ikke for News of The World skandalen og de usoignerede jordbærplukkere, havde aviserne vel været tomme. Og badevandstemperaturen og skybrud er trods alt ikke det mest interessante flere uger i træk. Det er jo netop i ferien, folk har tid til at sætte sig mere ind i diverse sager, så flere lange portrætter eller dybdeborende historier ville bestemt ikke gøre noget."

4. Hvad er det første du tager fat på arbejdsmæssigt efter sommerferien?

"Jeg har – som mange andre – ret svært ved at komme i gang efter sommerferien, og det er netop derfor, jeg ikke holder flere uger i træk. Jeg tager forlængede weekender og et par dage hist og her, som alt andet lige gør det en anelse nemmere at vende tilbage. Jeg får mange gode idéer om indhold, layout og nye produkter, når hverdagen holder fri fra alt for mange møder, og kreativiteten får lov til at gøre sit indtog - så det er det første, jeg går i gang med at få styr på efter ferien. Er det bare løse, sjove tanker, eller er der rent faktisk både mening og økonomi med i det?"

5. Hvad burde en anden person med relation til mediebranchen eller et medieselskab gøre som det første efter sommerferien?

"Tælle til ti og tænke over, hvordan man kan forlænge lidt af ”ferie-følelsen” ind i efterårets og vinterens som regel travle kalender. Jeg tror, vi er nødt til at tage en slapper en gang imellem og gøre os nogle tanker omkring ens produkter – og det kræver, at vi tager nogle dage væk fra det hele. Det er først her, de gode idéer kommer frem. Og det er jo altså de idéer, virksomhederne er afhængige af. Vi kan ikke forlange af os selv, vores ledere og vores medarbejdere, at det hele skal komme på kommando eller på et seminar på et kursuscenter. Så efter en sommerferie, er mit råd, at man skal tage den med ro og gøre det samme overfor sine medarbejdere."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også