400.000 færre ugebladslæsere

Ugebladene har smidt næsten 400.000 læser ifølge de seneste halvårstal fra Gallup, der dækker 4. og 1. kvartal 2011 i forhold til samme tid året før. Det svarer til en tilbagegang på 8,4 pct. Ikke desto mindre har de 12 ugeblade fra Aller og Egmont til sammen cirka 4,3 millioner læsere ugentligt. Læsertabene skal tages med det forbehold, at de er påvirket af en ny og mere præcis metode fra Gallup, mens tallene fra 4. kvartal 2009 fortsat blev målt efter den gamle metode og derfor er højere.
MediaWatch

Ugebladene har smidt næsten 400.000 læser ifølge de seneste halvårstal fra Gallup, der dækker 4. og 1. kvartal 2011 i forhold til samme tid året før. Det svarer til en tilbagegang på 8,4 pct. Ikke desto mindre har de 12 ugeblade fra Aller og Egmont til sammen cirka 4,3 millioner læsere ugentligt.

Læsertabene skal tages med det forbehold, at de er påvirket af en ny og mere præcis metode fra Gallup, mens tallene fra 4. kvartal 2009 fortsat blev målt efter den gamle metode og derfor er højere.

Det står værst til med læsertabet hos Egmonts Hendes Verden og Alt for Damerne samt Allers Femina, når man ser på ugebladenes procentmæssige tilbagegang i de seneste halvårstal fra Gallup. De dækker 4. og 1. kvartal 2011.

Netop for Alt for Damerne (-15,8 pct.) og Femina (-11,5 pct.) er læsertallene vigtige, da begge blade er vigtige og store annoncemedier. ALT har fortsat det højeste læsertal af de to med 267.000 ugentlige læsere.

Målt i faktiske tal går Se og hør mest tilbage med et læsertab på 63.000, men det kulørte ugeblad fastholder sin position som det mest læste ugeblad med 666.000 læsere, et fald på 8,6 pct., ligesom Billed Bladet bevarer sin andenplads i halvårstallene med 633.000. Billed Bladet har desuden det mindste læsertab på -4,8 pct.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også