Søndag på annonce-optur

“Vi har kunnet mærke på vores annoncører, at vi har relanceret i september,” siger Johnny Johansen, chefredaktør for ugebladet Søndag i Aller-koncernen. I de seneste seks måneder er annonceomsætningen steget med 50 pct. fra en andel af totalomsætningen på seks pct., oplyser han. Det er blandt andet sektionerne om sundhed og mad, der trækker flere annoncører samt rejsesiderne.
MediaWatch

“Vi har kunnet mærke på vores annoncører, at vi har relanceret i september,” siger Johnny Johansen, chefredaktør for ugebladet Søndag i Aller-koncernen.

I de seneste seks måneder er annonceomsætningen steget med 50 pct. fra en andel af totalomsætningen på seks pct., oplyser han.

Det er blandt andet sektionerne om sundhed og mad, der trækker flere annoncører samt rejsesiderne.

“Ud af de 15 annoncører, der omsætter mest, er de ni af dem nye,” siger Johnny Johansen, som ud over den redaktionelle relancering af bladet i september også peger på, at Allers promovering af Primetime-begrebet om kvinder 40+ har hjulpet bladet, da det hele tiden har været Søndags målgruppe.

Oplag går op
Siden september har Søndag samtidig haft oplagsfremgang i seks ud af otte måneder. Kun i december og januar, hvor der var en marketingaktivitet mindre end normalt, var oplaget under niveauet for samme måned året før.

“Da vi startede vores relancering, var vores ambition ikke som andre blade at stoppe oplagsnedgangen. Den var, at vi skulle sikre fremgang, og det er usædvanligt, at det stadig er tilfældet ottende måned efter en kampagne (hvor et prøveeksemplar af Søndag blev uddelt til 700.000 husstande, red.),” siger Johnny Johansen.

Ifølge ham er stigningen hverken hjulpet på vej af flere marketingaktiviteter end året før eller af abonnementsrabatter. En læserundersøgelse har samtidig vist, at tilfredsheden er steget på bladets forskellige indhold. Johnny Johansen tror dog ikke på, at væksten kan fortsætte.

“Men jeg forventer, at vi vil øge vores markedsandel målt på oplag i forhold til Femina og Alt for Damerne. Før relanceringen var vores andel på 36 pct., nu er den på cirka 41 pct., og den tror jeg fortsat vil vokse, selvom de to andre har flere marketingaktiviteter end os.”

'Liv' er ikke en trussel
Ud over de andre ugeblade, er magasinet Liv til kvinder 40+ fra Benjamin Media også dukket op, men det har ikke skadet Søndag, siger Johnny Johansen.

“Det har vi ikke mærket noget til, men vi var spændte, da vi så det. For mig er Liv en kopi af Søndag. De har også en kendt kvinde på forsiden, og dækker mange af de samme emner som os. Liv har været på markedet i tre måneder, hvor de er gået ud til ugebladspriser. Alligevel er vores oplag steget, men derfor er vi begyndt at fremhæve vores pris på forsiden, så folk kan se, at vi fortsat koster 28,50 kr.,” siger Johnny Johansen.

- TBH
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også