MediaWatch

Se og hør vs. Anni Brinch endte "uafgjort"

"SE og HØR frikendt i Fønsby-sag" og "Anni Fønsby vandt over Se og Hør".

"SE og HØR frikendt i Fønsby-sag" og "Anni Fønsby vandt over Se og Hør".

Sandheden afhænger som bekendt af øjet, der ser - eller i dette tilfælde af mediet, der skriver. Se og hør og ekstrabladet.dk har i hvert fald hver sin vinkel på den dom, Københavns Byret i dag afsagde i en sag om de kalenderbilleder, Se og hør bragte af Anni Brinch - tidligere Anni Fønsby - i 2009.

De 12 billeder af en mere eller mindre afklædt Anni Brinch skulle egentlig have ligget under et juletræ iført rød sløjfe og "Til Erik Fra Anni"-skilt - inden de skulle ramme detailhandlen.

I stedet blev de trykt i Se og hør mod Anni Brinchs vilje - og det havde hun krævet over en halv million i erstatning for af Se og hør. København Byret afgjorde imidlertid, at Se og Hør skal hoste op med 112.000 kroner i erstatning (hvoraf de 12.000 kr. ifølge Se og hør udgør et modelhonorar på 1000 kr. per billede).

Tilsyneladende en win-win-dom. Anni Brinch hæfter sig ved, at det er en høj erstatning - mens Se og hør hæfter sig ved, at ugebladet blev frikendt for at have krænket Anni Brinchs privatliv.

"Det er vigtigt at få fastslået, at Se og hør ikke har krænket Anni Fønsby. Det ville også være mærkeligt andet, når hun selv gik med planer om at udgive billederne. Erstatningen på de 100.000 kr. er til at leve med, selv om det var nogle meget amatøragtige udregninger, Anni Fønsbys advokat fremlagde i retten," siger chefredaktør Kim Henningsen, Se og hør, til ugebladet.

- LR

 

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs