JP/Pol opkøber 12 ugeaviser

Ejeren af Budstikken Gruppen – Hans Løhndorf – har netop indgået aftale med JP/Politikens Hus om et salg af 12 ugeaviser, Lokal-Bladet Budstikken, med virkning fra 1. juli. Det skriver JP/Politikens Hus i en pressemeddelelse.

Ejeren af Budstikken Gruppen – Hans Løhndorf – har netop indgået aftale med JP/Politikens Hus om et salg af 12 ugeaviser, Lokal-Bladet Budstikken, med virkning fra 1. juli. Det skriver JP/Politikens Hus i en pressemeddelelse.

"Med købet af Budstikken kan vi sammen styrke vores position yderligere i trekantområdet og Sønderjylland. Vi ser ugeaviser som en vigtig del af vores samlede ekspansionsmuligheder, og vi er glade for at kunne tilbyde nye og spændende kombinationsmuligheder for annoncørerne på det jyske marked,” siger Jyllands-Postens direktør, Klaus Høeg-Hagensen i meddelelsen.

Budstikken udkommer i Sønderjylland op til Vejle og er med et samlet oplag på 357.000 ugentlige eksemplarer en af de største "selvstændige" aktører på det danske ugeavismarked, hvor JP/Politikens Hus og Berlingske Media ejer langt de fleste udgivelser. Med overtagelsen får JP/Politikens Hus et samlet ugeavisoplag på over to mio. eksemplarer i Danmark og Sverige - og får et solidt afsæt i det sønderjyske.

Velfungerende koncept
Overtagelsen sker i regi af JP/Pol-selskabet Politikens Lokalaviser, og her ser adm. direktør, Jan Halling, især muligheder for at udvikle de 12 nye ugeaviser i "familien" på den digitale platform, hvor Politikens Lokalaviser driver lokalavisen.dk.

”Vi får overdraget et velfungerende koncept og en intakt organisation. Vi vil lytte til markedet og læserne, før vi vurderer, hvad vi kan tilføre. Budstikken har klaret sig imponerende godt i hård konkurrence, og aviserne har dermed bevist både deres berettigelse og deres levedygtighed. Hvis jeg skal pege på et enkelt område, hvor jeg tror, vi kan bidrage til den fortsatte udvikling, bliver det på det digitale område,” siger Jan Halling.

Budstikken Gruppens ejer, Hans Løhndorf, ser frem til samarbejdet med de nye ejere:

”Det har ikke været en let beslutning at skille sig af med en del af sit livsværk,” siger han i meddelelsen.

”Men jeg er nået til en alder, hvor jeg gerne vil have lidt mere fritid. For mig har det været afgørende, at Budstikken overdrages til en robust ejer, der vil fortsætte udgivelsen og udvikle med et stærkt lokalt fokus. Det er vigtigt for mig, at personalet efter ejerskiftet fortsat har en god arbejdsplads. Jeg har altid haft en god relation til Jyllands-Posten, og det var derfor naturligt, at det var i JP-familien, at jeg fandt de nye ejere,” siger han.

Efter salget vil Hans Løhndorf fortsat drive Trykcentralen i Vojens, hvor aviserne også fortsat skal produceres. Budstikken Gruppen A/S er de seneste to år landet med minus på resultat-linjen. Efter et overskud på 3,6 mio. kr. i 2008 bød årets resultat i 2009 på et minus på 2,4 mio. kr og i 2010 et minus på 1,7 mio. kr.

Politikens Lokalaviser runder med opkøber 80 ugeavistitler i Danmark og Sverige.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også