Blogger på kant med Aller

Otte siders redaktionelt indhold for 0 kr. Sådan lød tilbuddet fra et af Allers magasiner til Katja Moikjær, der driver bloggen pudderdåserne.dk om kritisk skønhedsjournalistik. I et indlæg på fashionforum.dk beskriver hun, at det langt fra er usædvanligt, at bloggerne bliver tilbudt lidt eller ingenting for deres indhold i f.eks. printudgivelser.
Tine Brødegaard Hansen

Otte siders redaktionelt indhold for 0 kr. Sådan lød tilbuddet fra et af Allers magasiner til Katja Moikjær, der driver bloggen pudderdåserne.dk om kritisk skønhedsjournalistik.

I et indlæg på fashionforum.dk beskriver hun, at det langt fra er usædvanligt, at bloggerne bliver tilbudt lidt eller ingenting for deres indhold i f.eks. printudgivelser.

“Det stykke arbejde ville svare til en betaling på cirka 14.000 kr., hvis jeg leverede det som freelancer,” siger Katja Moikjær, der er uddannet journalist og i de seneste to år har levet af at være freelancejournalist.

Er der ikke en pointe i, at det kan give din blog flere læsere og kredibilitet, hvis du leverer indhold til et magasin?

“Selvfølgelig, men min blog har 11.000 unikke brugere månedligt (ifølge Google Analytics, red.), og det tal stiger med 50 pct., så hvad skal jeg med trafik fra et magasin med et oplag på 26.000, når jeg kan få link fra en kollega-blog med 30.000 unikke brugere om måneden? Medierne har fuldstændig misforstået, hvilken situation bloggerne er i. De tror, at de kan betale os med trafik, men de bør betale os penge, så kan vi give dem trafik,” siger Katja Moikjær.

Er blogs ikke noget andet end traditionel journalistik og skal derfor heller ikke betales på samme måde?

“Jo, jeg blogger gratis for fashionforum.dk (nyhedssite for modebranchen, red.), og det skal man da gøre, når det er til et publikum, man gerne vil positionere sig over for, som modeindustriens folk i mit tilfælde. Jeg bestemmer selv indholdet, og hvor ofte og hvor langt jeg vil skrive. Det gør forskellen. Men det giver ikke mening, at levere indhold til almindelige medier og blive betalt med en læbestift,” siger Katja Moikjær, som derfor bakker op om initiativer som annoncenetværk for bloggere.

Bloggere kan bare takke nej
Udgiverdirektør i Aller Media, Per Ingdal, påpeger, at bloggerne selv har en interesse i at levere indhold til bladene.

“Det er en individuel vurdering, men hvis nogen har en interesse i at levere indhold, som de kan markedsføre sig på, påvirker det, hvad vi vil betale for indholdet. Bloggerne kan som alle andre sige nej tak, hvis de ikke synes, at vores tilbud er godt nok. Sådan er det med alle handler og samarbejder,” siger Per Ingdal.

Hvordan ser I som mediehus på bloggerne versus freelance journalister?

“Freelancejournalister laver et stykke arbejde, som de ikke har anden kommerciel interesse i. Med bloggere taler vi om mennesker, som har en blog, der betragter sig som et medie og indeholder nogle af de karakteristika, som gælder for et medie, bl.a. at de optager annoncer. Så er det to forretningsdrivende med fælles interesse i at lave en deal. Det er noget andet end at være almindelig lønmodtager og journalist. Aller har jo også gratis samarbejde med andre medier, som Metroxpress og TV 2, hvor Billed Bladets chefredaktør kommenterer et kongeligt bryllup.”

Nogle af de forskellige blogs har jo meget trafik - ifølge Google Analytics - er det i højere grad jer, der har brug for omtale og "trafik" fra dem end omvendt?

“Hvis bloggerne er så succesrige, som de selv siger, skulle de faktisk betale os for, at vi bringer deres indhold. Men når det er sagt, holder den sammenligning ikke. De brugertal vi har er reviderede af FDIM, og det sikrer, at samme bruger ikke går igen flere gange. Sammenligner man med oplag, er der forskel på, at en bruger lige har været inde og se på en blog i kort tid, og så nogle der har givet 50 kr. for et magasin og læst i det i timevis.”

Flere blognetværk forsøger at professionalisere bloggerne og deres annoncepotentiale, fordi de har meget loyale brugere. Tror du, at de med tiden vil æde sig ind på den annoncekage, som eksempelvis mode- og kvindemagsinerne har i dag?

“Alle netmedier er i konkurrence med hinanden om annoncering på nettet og i konkurrence om forbrugernes tid, men p.t. mener jeg ikke, at blogs kan fjerne noget substantielt fra magasinerne, det er de for små til, og det er deres tal for udokumenterede til. Jeg vil kraftigt anbefale, at hvis man vil tages alvorligt som medie af annoncørerne, at man så tilmelder sig de relevante målemetoder.”

Du siger dels, at bloggerne er små og ubetydelige i forhold til jeres medier, men samtidig siger du, at de er medier på lige fod, som har interesse i at levere gratis indhold, hvordan hænger det sammen?

“Hvis man har et medie, der har kendskabsproblem, kan man have interesse i at blive omtalt af et større medie, men hvis man ikke synes, at det tilbud man får et attraktivt, kan man jo bare sige nejtak. Bloggerne må finde ud af, om de er et medie eller almindelige journalister. Er de almindelige journalister som ikke har anden kommerciel interesse i at lave et stykke arbejde for os, skal de have betaling, men hvis de er et medie, der har kommerciel interesse i at få omtale, må man tale sig frem til en aftale.”

Google Analytics er ok, men FDIM er bedre
Bloggerne bruger typisk Google Analytics til at måle trafiktallene, men de tal er mindre præcise og informative end tallene fra Gemius og FDIM, og derfor foretrækker mediabureauerne sidstnævnte, lyder det fra Anders Larsen, head of interactive i IUM. 

“Vi beder medierne om at melde sig ind i FDIM, fordi et samlet måleværktøj for hele branchen er bedre. Al ære og respekt for Google Analytics, men det er et gratis værktøj, som måler antallet af unikke brugere, hvor man i FDIM bruger betegnelsen brugere," siger Anders Larsen, og det får en betydning for, hvor højt ens trafiktal ser ud. 

"FDIM laver en statistisk rensning af tallene, som tager højde for, at nogle brugere for eksempel sletter deres cookies (og derved kan tælle som mere end en bruger, red.). Det giver et mere realistisk brugertal, og derfor er tal i Google Analytics typisk højere," siger Anders Larsen som dog ikke af den grund afviser at samarbejde med sites, der bruger Googles måleværktøj.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også