Printmedier: Ugeaviser er smertensbarnet

2010 blev langtfra noget jubelår for de danske printmedier, viser den dugfriske reklameforbrugsundersøgelse fra Dansk Oplagskontrol. Men andet halvår gav fornyet håb til de fleste.
MediaWatch

2010 blev langtfra noget jubelår for de danske printmedier, viser den dugfriske reklameforbrugsundersøgelse fra Dansk Oplagskontrol. Men andet halvår gav fornyet håb til de fleste.

Undersøgelsen, som indeholder de mest valide tal, man kan opdrive, fortæller historien om et printmarked, der efter et par forfærdelige år stadig var hårdt presset i første halvår, men derefter fik rettet lidt op på tingene i andet halvår. Undtagelsen er ugeaviserne, som oplevede et større fald i andet halvår end i første.

Sammenlagt endte ugeaviserne med en omsætning på 2,033 mia. kr. - et acceptabelt fald på 5,1 pct. i forhold til faldet på 16,1 pct. året før. Men ser man på udviklingen hen over året er der grund til bekymring. I de første seks måneder var tilbagegangen nemlig kun på 3,6 pct., mens den steg til 6,6 pct. i andet halvår.

Dagbladene, som for bare fem år siden var oppe på en samlet annonceomsætning på næsten 3,5 mia. kr., hentede 1,946 mia. kr. hjem i 2010. Det er stadig et fald på 5,8 pct. i forhold til 2009, men småpenge i forhold til faldet de to foregående år på 24,5 pct. og 15,3 pct. Og ser man på fordelingen mellem første og andet halvår er historien mere positiv end hos ugeaviserne. Mens annonceomsætning i første halvår 2010 lå 8,6 pct. under året før, var faldet i andet halvår dalet til 2,6 pct.

Samme historie kan man fortælle om magasiner, fagblade og tidsskrifter - her er den bare endnu bedre, for denne gruppe opnåede faktisk en vækst i andet halvår sammenlignet med året før. Mens de første seks måneder endte i et minus på 7,9 pct. blev det til et plus på 2,9 pct. i andet halvår. Sammenlagt faldt gruppen med 2,8 pct. for året som helhed.

I kroner og øre tabte dagbladene 119 mio. kr., ugeaviserne 110 mio. kr. og de øvrige printmedier 38 mio. kr i forhold til 2009, som var det svageste annonceår siden 2005 set over alle medietyper.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også