Bladgiganter: Intet annoncefald her

Annonceomsætningen var højere i 1. kvartal i år end sidste år, melder Aller, Egmont og Bonnier, der ikke kan genkende det lille omsætningsfald, salgstallene fra DRRB viser.
Tine Brødegaard Hansen

Annoncesalget går bedre, end det fremgår af DRRB's salgsstal for magasiner og ugeblade i 1. kvartal, lyder det fra Bonnier, Aller og Egmont.

Ifølge DRRB's opgørelser ligger det samlede salg et procentpoint under 1. kvartal 2010, men det er ikke et billede, som adm. direktør for Egmont Magasiner, Torsten Bjerre Rasmussen, kan genkende.

“Vi har haft en fin udvikling og pæn fremgang i annonceomsætningen i 1. kvartal i både Danmark, Sverige og Norge. I Danmark er fremgangen fordelt over en række blade, hvor væksten i 2010 primært var drevet af kvindebladene,” oplyser han.

Når det gælder resten af året, har 1. kvartal dog ikke ført til en opjustering af forventningerne.

“Vores forventning til hele året er - som den også var ved indgangen til året - en fremgang på 5-7 pct. i Danmark, størst fremgang forventes i 1. halvår, da 2. halvår 2010 var ret stærkt,” siger Torsten Bjerre Rasmussen.

Ifølge DRRB-indekset for første kvartal var februar den bedste måned og lå 11 procentpoint over niveauet for februar 2010, mens både januar og marts haltede efter samme måneder sidste år.

Bonnier en kende over indeks
Hos Bonnier Publications ligger man en anelse over DRRB-indekset, siger salgsdirektør Lars Guldager.

“I første kvartal ligger vi i præcis indeks 100 i forhold til 2010 og altså lidt bedre end markedet for ugeblade og magasiner. Den primære vækst i annonceomsætningen ser ud til at komme fra brancher som henvender sig til målgruppen kvinder. Vi forventer, at der vil ske en vækst inden for boligrelaterede brancher i de kommende kvartaler. Boligrelaterede brancher er særdeles vigtige annoncører for Bonnier Publications. På den baggrund forventer vi en samlet vækst i 2011 sammenlignet med 2010.”

Sammen positive toner lyder fra adm. direktør Jesper Buchvald i datterselskabet Benjamin Media.

“Benjamin har haft en meget tilfredsstillende start på 2011 og kan se tilbage på et 1. kvartal med en omsætning, som ligger knap 10 pct. over sidste års niveau. Der er fortsat en positiv udvikling i de store kvindesegmenter, og vi ser nu også en stigning i indrykninger fra brancher, som har været mindre aktive i begyndelsen af året.”

Også Aller Media annoncedirektør Ene Charlotte Krog kan melde, at Allers annonceomsætning ligger ti pct. over første kvartal 2010.

Hård kamp om annoncekroner
Men annoncepengene hænger ikke på træerne, tilføjer Jesper Buchvald.

“Der er hård kamp om annoncekronerne, men vores stærke positioner og gode samarbejde med bureauer og kunder gør en forskel. Desuden har vi mærket en utrolig positiv interesse og opbakning omkring den vellykkede lancering af Liv, Danmarks nye magasin til kvinder 40+, som betyder, at vi forventer en samlet vækst for hele året på et højere niveau end det vi har set i 1. kvartal,” lyder det fra Jesper Buchvald.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også