Politikens Lokalaviser afviser annoncefald

I Politikens Lokalaviser lever annoncesalget op til forventningerne for første kvartal - som dog var beskedne, lyder det fra adm. direktør Jan Halling (foto), der ikke kan bekræfte mediabureaugruppen Group M’s dystre tal for første kvartal. De viser, at de lokale ugeavisers indekserede annonceomsætningstal falder mere end de nationale dagblades - nemlig med 10-15 procent.
MediaWatch

I Politikens Lokalaviser lever annoncesalget op til forventningerne for første kvartal - som dog var beskedne, lyder det fra adm. direktør Jan Halling (foto), der ikke kan bekræfte mediabureaugruppen Group M’s dystre tal for første kvartal.

De viser, at de lokale ugeavisers indekserede annonceomsætningstal falder mere end de nationale dagblades - nemlig med 10-15 procent.

“Politikens Lokalaviser i Danmark har fået en fornuftig start på året målt på første kvartal, hvor vi dels indfrier vores forsigtige salgsbudgetter og dels kan glæde os over en pæn fremgang i såvel nettoomsætning som antal annoncesider i forhold til 2010,” siger Jan Halling og tilføjer:

“Der er geografiske forskelle i væksten på de 35 danske avistitler, men samlet set er vi tilfredse med fremgangen, der er trukket af de større annoncører.”

Berlingske Media har netop lanceret en spareplan, der inkluderer fyringer, samt omstruktureringer særligt for deres lokale medier. Og den lave vækst på annonceindtjeningen fra 2010 er ikke kommet sig i år endnu, lyder det fra koncernchef Lisbeth Knudsen.

Jan Halling forventer ikke en annoncefest i 2011 men holder sig til prognosen “afdæmpet optimisme”.

“Udfordringerne ligger især på jobmarkedet og på annonceringen i den lokale detailhandel. Vi er på vej med nye produkter og initiativer, der forhåbentlig kan hjælpe detailhandelen til en bedre omsætning. Men marginen er smal, og vi er optaget af hele tiden at effektivisere og reducere omkostninger, så vi bevarer vores konkurrencekraft,” siger Jan Halling som har “særlige forventinger” til den digitale indtjening på lokalavisen.dk, der er det samlede site for Politikens Lokalaviser og har stigende trafik.

Politikens Lokalaviser har 33 titler på det svenske ugeavismarked, hvor billedet dog er nogenlunde det samme som i Danmark med et svagt jobmarked og lokale udfordringer, omend det også her går bedre end i 2010 indtil videre.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra De Lokale Ugeaviser.

- LR
- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også