Annoncer: Klar fremgang i februar

En samlet vækst på 18 procent i bruttoannoncering (målt i listepriser) var resultatet på tværs af medieplatforme i februar sammenlignet med samme måned året før. Tallene fra Gallup Adfacts understøtter de positive udmeldinger fra bureauer og medier om udviklinen på annoncemarkedet, men når man går et skridt dybere, opdager man, at ikke alle medietyper er inviteret med til festen.
MediaWatch

En samlet vækst på 18 procent i bruttoannoncering (målt i listepriser) var resultatet på tværs af medieplatforme i februar sammenlignet med samme måned året før.

Tallene fra Gallup Adfacts understøtter de positive udmeldinger fra bureauer og medier om udviklinen på annoncemarkedet, men når man går et skridt dybere, opdager man, at ikke alle medietyper er inviteret med til festen.

Radio topscorer
For at starte i den positive ende er radio med en vækst på 64,6 procent den absolutte topscorer. Men væksten kommer fra et meget beskedent niveau og radio slugte i februar 2011 stadig kun sølle 1,8 procent af den samlede bruttoannoncering, Gallup har opmålt.

Husstandsomdelte reklamer voksede med 48,6 procent og på tredjepladsen finder vi internetannoncering med en vækst på 40,1 procent.

Magainer går tilbage
Ugebladene klarer sig en anelse bedre end 2010, mens magasiner går en anelse tilbage. De to mediegrupper, som foreløbig bliver forbigået, er Biograf og Fagblade - som også ifølge DRRB's mediaindex med tal fra de største mediebureauer har klaret sig relativt dårligt i årets start.

Tallene er baseret på opmålinger af en lang række danske medier. Der er dog forskel på, hvor godt dækket de enkelte mediegrupper er i Gallups opmålinger. Når det gælder tv og dagblade bliver næsten alt målt, og tallene er derfor relativt præcise. Når det gælder for eksempel internet bygger tallene på et stigende antal sites, men tallene er ikke så præcise som for tv og dagblade.

- ON

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også