Magasin-læsning i frit fald

Omkring en femtedel af Allers, Bonniers og Egmonts læsere er - fortsat - forduftet, ifølge Gallups halvårstal.
MediaWatch

2010 vil ikke blive husket med glæde i magasinforlagene. Såvel 1. som 2. halvår har budt på en sand læserflugt, hvis man skal tro de nye læsertalsmålinger fra Index Danmark/Gallup, der ifølge Gallup netop skulle være mere præcise.

Den tanke var magasindirektørerne imidlertid ikke meget for at acceptere, da tallene blev frigivet for første halvdel af 2010. De viste, at en femtedel af magasinlæserne var væk for Aller Media og Bonnier Publications.

Samme historie gør sig stort set gældende for anden halvdel af 2010, hvor også Egmont Magasiner mister en femtedel af sine læsere, mens Aller Media taber næsten 28 pct.

I faktiske tal har Bonnier Publications, der også tæller datterselskabet Benjamin Media, mistet 870.000 læsere, men har stadig over 3,1 mio. månedlige læsere. Aller Media har sagt farvel til 440.000 læsere og har nu 1.150.000 månedlige læsere. Egmont har kun mistet 160.000 læsere, men er samtidig mindst med i alt 686.000 magasinlæsere per måned.

Dermed er der lagt op til hårde forhandlinger med mediabureauerne, der vanen tro kræver lavere priser for annoncerne, fordi de når færre mennesker.

- TBH 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også