Bonnier-overskud på 220 mio. kr.

Den fulde effekt af sparerunder og lavere omkostninger var med til at sikre Bonnier Publications et overskud på 220 mio. kr. i 2010.
Tine Brødegaard Hansen

Bonnier Publications kom ud af 2010 med et overskud på 220 mio. kr. (ebita) mod 144 mio. kr. i 2009. Det svarer til en vækst på cirka 53 pct., selvom omsætningen kun er øget med et par procent til 1,681 mio. kr.

Dermed er det heftige omsætningsfald på 380 mio. kr. fra 2008 til kriseåret 2009 ikke blevet indhentet endnu for magasinudgiveren, der specialiserer sig i magasiner, som udkommer i flere nationale versioner såsom Illustreret Videnskab, Historie og Costume.

Adm. direktør Michael Cordsen kalder resultatet “meget tilfredsstillende”.

“Omsætningen er stort set status quo, men er bl.a. påvirket positivt af kursudviklingen i den svenske krone. Det betyder meget for os, fordi vi har en stor del af vores salg i Sverige,” siger han i en pressemeddelelse.

Den kraftige vækst i 2010-overskuddet skyldes i høj grad effekterne af barske sparetiltag i 2009, som følge af, at den økonomiske krise fik såvel annonceomsætningen som magasinoplagene til at falde. Da sagde datterselskabet Benjamin Media farvel til tre licensmagasiner. Samtidig blev der fyret cirka 20 medarbejdere i såvel datter- som moderselskab.

Annoncesalget bedrede sig primært i Norge, mens også Sverige kom med på opgangsbølgen i slutningen af 2010. I alt har koncernen lanceret fire nye magasiner i 2010; Populär Vetenskap i Sverige, BoligPlus i Danmark samt i Rusland Illustreret Videnskab og et bolig-have-magasin. Også Ipad-magasiner er det blevet til såsom Illustreret Videnskab, Bilmagasinet og Euroman i Danmark samt flere titler i udlandet.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også