Konkurrenternes dom over Liv

Den konsekvente linje får point, til gengæld er det småt med nyskabelserne - læs konkurrenternes vurdering af Benjamins nye magasin 'Liv' her.
Tine Brødegaard Hansen

Forlagene har i længere tid har holdt sig langt væk fra nye magasin-tiltag på print - men i sidste uge sendte Benjamin Media et nyt kvindemagasin på gaden, 'Liv', der med fokus på kvindeliv, mode, skønhed og sundhed skal indfange primetime-målgruppen, kvinder 40+.

MediaWatch har spurgt chefredaktørerne for to af Livs konkurrenter, Alt for damerne og In, om deres foreløbige indtryk af den nye kvinde i klassen.

Camilla Frank, chefredaktør, Alt for damerne:

Lever 'Liv' op til konceptet med at appellere til kvinder 40+?

"Det er dejligt at sidde med et magasin i hånden, som er meget konsekvent i sin vinkling af stoffet – det er Liv. Alt er skrevet til 40+ kvinden. Om det så lykkedes at ramme hele den ret brede målgruppe fra 40+ til de mange år, vi kan være heldige at leve efter det fyldte fyrretyvende år, må tiden vise. Som Liv ser ud nu, appellerer det i mine øjne i høj grad til de ældre kvinder i målgruppen med artikler om inkontinens og moderåd om, hvad man kan og ikke kan tillade sig efter de 40.”

Synes du, at Liv lægger sig et andet sted i markedet end de øvrige magasiner - og forventer du, at det tager læsere fra ALT eller andre Egmont-titler?

”Liv har jo en målgruppe som ’lapper’ over Alt for damernes – men jeg ser dem i højere grad som en direkte konkurrent til ugebladet Søndag og månedsmagasinet In.”

Hvad er det bedste og mindst gode ved 'Liv'?

”Det bedste er, at jeg efter endt læsning kan konstatere, at der mentalt er længe til, jeg fylder 40. En lettelse når jeg rent faktisk allerede er 38 år i dag. Det mindst gode er, at jeg sidder med en lidt negativ mistanke om, at der ikke er vildt meget at glæde sig til efter min 40 års fødselsdag.”

Anne Absalonsen, chefredaktør In:
 
Lever 'Liv' op til konceptet om at appellere til kvinder 40+?

"Det er rigtig fint, at Liv bakker op om at synliggøre voksne kvinder. Der er en masse kvinder, der ligesom jeg selv ikke vil holdes kunstigt fast i drømmen om det smalle hoftemål, men jeg ved ikke, om konceptet bringer noget nyt, som ikke allerede er dækket af f.eks. Søndag eller Femina. Og så kan man jo være 40 + på mange forskellige måder."

Synes du, at Liv lægger sig et andet sted i markedet end de øvrige magasiner, såsom In, og ugeblade der har en målgruppe som også krydser over 40 - eller får de hård konkurrence nu?

"Som jeg umiddelbart afkoder de signaler, Liv sender via f.eks. stofvalget, så lægger det sig et sted mellem Woman og ugebladene."

Hvad er det bedste og mindst gode ved 'Liv'?

"Det ligger godt i hånden og vejer til, mens det er et lidt trist signal at sende, at der er mindre sex, når man er 40+. Flere sexologer peger på, at det netop er nu, hvor børnene er fløjet fra reden, der er mere tid og overskud."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også