CAE får trecifret million-overskud

Aller-koncernen (CAE), der rummer alle Aller-selskaberne i Norden, øger sit resultat før skat med 375 mio. kr. til 402 mio. kr. og øger omsætningen.
MediaWatch

Ikke kun Aller-koncernens, Carl Allers Etablissements, danske forretning, Aller Media, har artet sig i regnskabsåret 09/10. Også Norge, Sverige og Finland har bidraget til koncernens markante resultatforbedring, hvor Aller i Sverige har haft den største vækst i omsætningen på 108 mio. kr.

Resultatet før skat er vokset fra 28 mio. kr. i 08/09 til 403 mio. kr. i det seneste regnskabsår. Det dårlige resultat sidste regnskabsår blev blandt andet tillagt fald i blad- og annoncesalget.

Højt driftsplus
Driften giver igen overskud på 271 mio. kr. mod et minus på 111 mio. kr. året før, hvilket svarer til en forbedring på 382 mio. kr., hvoraf de lidt over 100 mio. kr. dog skyldes salget af det danske Aller-selskabs gamle domicil i Valby. Det er det bedste driftsresultat for koncernen siden 05/06, fremgår det af årsregnskabet.

Omsætningen er samlet steget med 51 mio. kr. til ca. 3,9 mia. kr. og indtægterne fra finansielle poster som værdipapirer er på niveau med året før og udgør ca. 155 mio. kr.

Oplagsfald på 4,7 pct.
Lige som for Aller Media i Danmark er det især besparelser og effektiviseringer, der på koncernplan har medvirket til at give plus på driften. Men også stigninger i valutakursen for den norske og svenske krone påvirker driftsresultatet positivt.

Det gennemsnitlige ugebladsoplag i Danmark, såvel som i de øvrige nordiske lande, er dog fortsat en historie om tilbagegang. Det er i Danmark faldet fra 943.000 til 899.000 svarende til et fald på 4,7 pct.

Til gengæld bugner pengekassen i CAE, hvor egenkapitalen næsten har rundet de fire mia. kr. Selv om Pål Thore Krosby, adm. direktør i Aller Media i Danmark, giver udtryk for investeringslyst, har det danske selskab i de seneste år afhændet en del magasiner til JSL Publications samt erhvervsudgivelserne i Aller Business og lukket andre titler. For nylig gav Pål Thore Krosby gav udtryk for, at Aller har fået en mindre aggressiv investeringsstrategi.

Navneskift og risici
I 2011 lægger Aller-koncernen med det noget støvede navn, Carl Allers Etablissement, an til en navneforandring i forbindelse med den ordinære generalforsamling. Det vil fuldende koncernens "modernisering af navneforhold", der i Danmark har betydet, at Aller Press nu hedder Aller Media.

I 2011 forventes ingen "finansielle risici" at kunne true koncernen med den velpolstrede egenkapital, men under driftsrisici nævnes den stigende konkurrence fra underholdningsindustrien og den konkurrenceforvridning ugebladsgiganten mener sig udsat for grundet dagbladenes momsfritagelse trods deres "ugebladslignende tillæg".

Også de danske overvejelser om at frigive prisen på dagblade, ugeblade og magasiner ses som noget, der kan få "alvorlige konsekvenser", der kan reducere læsernes adgang til disse, fordi mindre forhandlere formentlig ikke vil turde binde an med at sælge ugeblade med mere, hvis de ikke er sikret refusion for usolgte eksemplarer, som i dag.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også