MediaWatch

Besparelser giver fremgang for Aller

Færre udgifter og stabil omsætning på 1,3 mia. kr. betød, at Aller Media kom ud af regnskabsåret 09/10 med et resultatet før skat på 142,6 mio. kr. mod 13,6 mio. kr. året før.

Aller Medias resultat før skat blev på 142,6 mio. kr. i 09/10 mod 13,6 mio. kr. året før. Driftsresultatet blev på 121,9 mio. kr., mens egenkapitalen fortsat ligger på cirka en halv mia. kr.

Det kraftigt forbedrede resultat skyldes primært besparelser i form af færre medarbejdere og mere effektiv produktion, salget af det gamle domicil i Valby for 139 mio. kr., mens nettogevinsten var 110 mio. kr. samt en omsætning, der med 1,3 mia. kr. holdt niveauet fra året før.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra selskabet i forbindelse med årsregnskabet, der dækker perioden 1. oktober 2009 til den 31. september 2010.

2009 bliver beskrevet som et år præget af et presset mediemarked, restruktureringer og investeringer i nye forretningsområder. På den baggrund er Aller Medias adm. direktør Pål Thore Krosby meget tilfreds med årets resultat.

”Jeg er meget stolt over, at vi har formået at hæve lønsomheden i alle vores forretningsområder med en markant effekt på bundlinjen. Ugebladene og magasinerne er stadig vores kerneforretning, men også det digitale forretningsområde og gratismagasinerne har haft betydelig fremgang. Det betyder, at vi i dag er tilbage på sporet, hvor vi kan udvikle os strategisk i forhold til nye forretningsmodeller, og samtidig har vi en langt mere fleksibel og effektiv organisation, der hurtigere end tidligere kan tilpasses mediemarkedet," siger han i en pressemeddelelse.

Pål Thore Krosbys forventninger til 09/10-regnskabet var også højere end året før, hvor krisen for alvor bed. Desuden betød frasalg af blade til JSL Publications og en reduktion i antallet af stillinger i 08/09 på 130, at Aller i år havde et bedre grundlag for at forbedre resultatet.

- TBH
 

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs