ALT lanceres i Norge

Egmonts guldkalv Alt for damerne bliver lanceret i Norge med samme navn, men til en målgruppe på 40+. Også Fit Living skal prøve lykken på det norske marked.
Tine Brødegaard Hansen

Egmont eksporterer Alt for damerne til det norske marked. Navnet bliver det samme men målgruppen er på 40+ og dermed lidt ældre end den danske.

I forvejen udgiver Egmonts Hjemmet Mortensen kvindeugebladet Kamille i Norge, der ligesom Aller-pendanten KK udkommer hver 14. dage.

"Det er endnu et eksempel på, at vi overfører et magasin fra et land til et andet. Første gang, vi gjorde det, var i november med 'Boligdrøm', hvor dele af indholdet er baseret på dansk indhold fra BoligLiv," siger Torsten Bjerre Rasmussen, adm. direktør for Egmont Magasiner, der dækker Danmark, Sverige, Norge og Finland.

I den forbindelse gjorde han det klart, at Egmont Magasin i lighed med Aller Media ændrer strategi og får mere fokus på eksport af magasintitler, hvilket Bonnier har haft held med i en årrække.

Mangler et 40+-blad
Valget af Alt for damerne lå lige for.

"For det første har vi en stor og lang erfaring med at producere ALT, som også har indhold, der passer til det norske marked, og er et ugeblad der i Danmark er kendt for at have et bredt udsnit af emneområder samt journalistisk dybde. Det mener vi også, at der er plads til i Norge. Men målgruppen er 40+, så det bliver skruet lidt anderledes sammen end det danske magasin, hvor vi har en lidt yngre profil. Så beslutningen er også udtryk for, at vi mangler et blad i Norge i til den målgruppe," siger Torsten Bjerre Rasmussen.

Mangler I ikke også det i Danmark?

"Vi ser selvfølgelig generelt på, om der er huller i markedet i Sverige, Norge og Danmark, og om der er blade, som kan overføers, men vi offentliggør ikke lanceringer, før de er besluttede og planlagte."

Deling af indhold går begge veje
Selvom konkurrencen er hård på det norske marked, tror han ikke, at ALT får svært ved at finde fodfæste.

"Det norske marked er stort og købedygtigheden og købevilligheden er høj, så det er vigtigt med stærke positioner inden for alle segmenter."

Det norske magasin får en dansk redaktionschef, der sidder i Danmark med henblik på, at redaktionen i Norge kan bruge indholdet fra danske Alt for Damerne. Men trafikken kan også gå den anden vej.

"Det kan jeg ikke udelukke. En naturlig udvikling er jo, at den norske redaktion producerer deres eget indhold til Norge, hvilket den danske redaktion på sigt kan gøre brug af. Første step er, at vi forholder os til det danske indhold, men man kan også forestille sig, at redaktionerne planlægger noget indhold sammen, så man på forhånd ved, at det kan bruges i begge lande. Men når man overfører koncepter, er det vigtigt at lave et lokalt produkt, så Alt for damerne i Norge bliver norsk."

Torsten Bjerre Rasmussen kan endnu ikke komme ind på, hvad oplaget bliver. Men han kalder det en lancering, som Egmont "prioriterer højt". I Danmark har ALT den største annonceomsætning blandt de trykte magasiner og ugeblade, og forhåbningerne til det norske marked er høje.

"Bladet har et stærkt annoncepotentiale og en stærk målgruppe, men det tager lang tid at bygge en position op som den danske Alt for damerne har. Det gør man ikke bare på nogle måneder eller nogle år,".

Fit Living vandt over nyt koncept
Når det gælder Fit Living har Egmont Magasiner også gennemført fokusgrupper, der viste positiv interesse for det danske magasin om træning og sundhed. Egmont var ellers klar til at lancere et magasin fra bunden

"Et nyt koncept versus Fit Living, faldt ud til Fit's fordel, og det er jo heldigt, for det kan vi producere billigere og mere effektivt. Men det afgørende bliver naturligvis, om læserne tager godt imod det," lyder det fra Torsten Bjerre Rasmussen, som varsler nye tider for Egmont.

"I 2010 har vi ikke lanceret blade, så det er et vigtigt signal, at vi nu laver nogle meget offensive lanceringer af tre blade inden for et halvt år."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også