BNY stopper som selvstændigt magasin

Berlingske Media omlægger fra januar erhvervsmagasinet Berlingske Nyhedsmagasin til et ugentligt tillæg til Berlingske Tidende.
MediaWatch

26. januar er det slut med Berlingske Medias erhvervsmagasin, 'Berlingske Nyhedsmagasin', som selvstændig magasinudgivelse.

Fra den dag vil magasinet ifølge MediaWatch' oplysninger i stedet blive et 48-siders onsdagstillæg til Berlingske Tidende, der dermed opgraderer onsdagsavisen betydeligt på erhvervsstoffet.

Magasinet kommer på den måde ud til alle Berlingskes abonnenter, men det vil ikke længere være muligt at købe magasinet på print særskilt hverken i abonnement eller løssalg - bortset fra fire-fem årlige temanumre.

Til gengæld vil Berlingske snart lancere en Ipad-udgave af magasinet, der kan købes selvstændigt.

BNY - fra Bonnier til Berlingske
Berlingske overtog magasinet fra Bonnier i 2002, hvor det hed Børsens Nyhedsmagasin. Dengang planlagde Bonnier at lukke magasinet, som blev grundlagt i 1985.

Ifølge de seneste oplagstal fra 1. halvår 2010 bliver Berlingske Nyhedsmagasin solgt i gennemsnitligt 8866 eksemplarer ugentligt efter at have tabt 19 procent af oplaget på to år.

I 2002, hvor Berlingske overtog magasinet, var oplaget på 13.891.

Før 2007 lå Berlingske Nyhedsmagasin i et selvstændigt A/S, og det var derfor dengang muligt at følge bladets økonomiske udvikling. I årene 2003-2006 lød det samlede driftsunderskud på 7,5 mio. kr., men det er værd at bemærke at magasinet faktisk leverede et overskud i 2005.

For et år siden omlagde Berlingske Media en af sine andre erhvervsudgivelser, nemlig Erhvervsbladet, der skiftede status fra hverdagsavis til ugemagasin.

- ON 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også