Egmont eksporterer BoligLiv til Norge

Lanceringen af en norsk udgave af danske BoligLiv er først skridt i Egmonts nye magasinstrategi. Magasinet hedder 'BoligDrøm' og får en norsk redaktion tilknyttet.
Tine Brødegaard Hansen

Aller og Bonnier kan vente sig fornyet konkurrence, når Egmont fra november begynder at eksportere magasin-koncepter.

22. november bliver Egmont-magasinet BoligLiv i tilpasset form sendt på markedet i Norge, hvor Egmont har en markedsandel på 44 pct.

Magasinet får titlen 'BoligDrøm' og baserer sig på det redaktionelle indhold i den danske udgave, men får en norsk redaktion tilknyttet, som skal sørge for, at magasinet får det rette nationale præg.

Magasineksport har særligt Bonnier udmærket sig ved at benytte i årevis for titler som Illustreret Videnskab og Costume. Også Aller Media er kommet med på vognen og har senest lanceret 'Isabellas' i Norge, hvorimod Egmont Magasiner endnu ikke har eksperimenteret med den model.

"I divisionen og på tværs af landene skal vi kunne overføre magasinkoncepter eller dele af koncepter. Det har vores konkurrenter absolut været bedre til, end vi har, og den disciplin skal vi lære," siger Torsten Bjerre Rasmussen, adm. direktør for Egmont Magasiner, der dækker Danmark, Sverige, Norge og Finland.

Flere lanceringer på vej
Der er nemlig god økonomisk logik i den tankegang.

"Med relativt lave omkostninger kan vi på den måde introducere nye produkter på vores forskellige markeder. Og når mediebilledet er mere fragmenteret, skal man være klar til at lancere nye magasinprodukter, når vi ser mulighederne for det og markedet for alvor er vendt," siger Torsten Bjerre Rasmussen.

'Farvel og tak' hvis magasin ikke virker
Det betyder til gengæld også, at magasindivisionen skal være klar til at kaste et mere usentimentalt blik på sine forskellige titler.

"Hvis vi lancerer flere titler, skal vi også være mere konsekvente og sige farvel og tak, hvis et magasin ikke virker, som det skal. Det bliver nødvendigt i fremtiden, for jeg tror, at vi går ind i en tid, hvor der kommer mere liv og aktivitet i markedet, end vi har set de seneste par år, og det vil der sikkert også komme fra vores konkurrenter," siger Torsten Bjerre Rasmussen.

Hårdere konkurrence på magasinmarkedet
I modsætning til ugebladsmarkedet, hvor Egmont i lighed med Aller Media gør sig stærkt gældende, er magasinmarkedet åbent for andre konkurrenter end de etablerede forlag.

"Magasinmarkedet er mere fragmenteret og konjunkturbestemt. Derfor ser vi også andre aktører, herunder flere mindre udgivere. Indgangsbarriererne på magasinmarkedet er mindre for nye forlag, end de er på ugebladsmarkedet, så det kræver, at vi er klar til at omstille os, så vi kan tage konkurrencen op mod nye titler, der udfordrer de etablerede," siger Torsten Bjerre Rasmussen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også