Pål Thore: Medarbejderne skal involveres

Adm. direktør i Aller-koncernen, Pål Thore Krosby, er på banen med en ny strategi for virksomhedens udvikling. Strategien skal bl.a. sikre medarbejder-involvering og trivsel
Anna Backe

I alt 25 chefredaktører og direktører er i øjeblikket i gang med at kortlægge Aller-koncernens 25 største udfordringer for de næste tre år. Formålet er bl.a., at involvere medarbejderne, så de føler sig lyttet til og anerkendt, siger adm. direktør i Aller-koncernen, Pål Thore Krosby, i et interview til Børsen i dag. Strategi-processerne, også kaldet KISS (Keep It Simple Stupid) er delt op i fire faser:
Erkendelse af interne og eksterne realiteter, definition af koncernens udfordringer, arbejde med løsninger og mål, sikre implementering gennem ledere på alle niveauer.

”Min påstand er, at jo tidligere vi involverer medarbejderne i alle disse fire faser, des større er forståelsen for udgangspunktet for forandring”, siger Pål Thore Krosby til Børsen.

Imødekomme udfordringerne
De sidste ti års erfaring som topchef i Aller, har lært bl.a. lært ham, hvilke udfordringer man som leder skal være særligt opmærksom på i fremtiden. At Aller transformerer sig imod en ukendt fremtid, og paradokset i, at det er nødvendigt at presse og tage penge fra de dele af forretningen, der tjener rigtig godt, og benytte pengene til at udvikle de dele, der ikke går så godt.
Hvis de næste års udfordringer skal imødekommes på den mest hensigtsfulde måde, så er medarbejder-involvering en af de vigtigste tiltag.

”Skandinavisk ledelse er kendetegnet ved pull i stedet for push. Medarbejderne kræver at blive involveret. Vi er et oplyst folkefærd, der vil have livskvalitet på arbejdet og kan lide at få og give feedback (…) det er i grunden ret banalt, men grundfilosofien i ledelse er at opnå noget gennem andre mennesker”, siger Pål Thore Krosby.

For at Aller-koncernen kan gennemgå de næste års udvikling på en positiv måde, skal de succesfulde ledere findes, og herefter skal der satses intensivt på ledernes udvikling. Efterfølgende skal resten af virksomhedens ansatte involveres.

”Det nytter ikke noget at du har verdens dygtigste mennesker involveret, hvis ikke de forstår at arbejde sammen. Hvis al ledelse er forandringsledelse, og medarbejderne er drivkraften, så bliver kommunikation faktisk omdrejningspunkt for succesen”, siger Pål Thore Krosby.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også