Mange annoncekroner i kloge børnemedier

Aller har sendt et 'edutainment'-børnemagasin på markedet, og Weekendavisen bejler også til de kloge børn. Det er der penge i, mener to eksperter.
Tine Brødegaard Hansen

Medier, der kombinerer uddannelse og underholdning, er i høj kurs hos mange forældre - og dermed også hos producenter og annoncører. På det seneste er der kommet to nye "kloge børnemedier" på markedet.

Aller Media har lanceret børnemagasinet Geolino, der bliver udgivet på licens fra et tysk forlag, til en pris af 44,95 kr. Også Weekendavisen har et nyt tilbud til børn i form af tillægget 'Faktisk'. Det er en god strategi, mener Karen Klitgaard Povlsen, professor med speciale i magasiner.

"Der er en stor interesse for ideen om, at børn lærer ved at lege. For spilbranchen ligger der store penge i læringsspil, som de bruger mange annoncekroner på, og så siger 'medieloven', at der vil opstå medier, som lægger sig opad det," siger hun.

Middelklassen vil have kloge børn
Den type medier tiltaler forældrene, mener Karen Klitgaard Povlsen for "middelklasseforældrene vil gerne have dygtige børn".

Geolinos målgruppe er relativt bred fra otte til 14 år. Det kan være et problem, mener Karen Klitgaard Povlsen

"Der er meget stor forskel på børn i den alder, og indholdet risikerer at blive for nemt for nogle af børnene og for svært for andre. Men hvis Aller gør det begavet, skal de nok få en forretning ud af det nye blad, for børn er også interesseret i at lære, hvis materialet er lavet godt nok."

Børnemedier tiltrækker mange annoncører
På mediabureauet Carat ser chef for printmedier Gitta Steffensen Geolino samt Weekendavisens initiativ til børn og unge som led i en ny trend.

"Kravene til børn i skolen vokser, og det er blevet legalt at være fagligt dygtig og at ville noget," siger hun.

Gitta Steffensen peger også på, at annoncørpotentialet er stort og spænder vidt fra mobiltelefoner til computere og andre hjælpemidler, for trods krisen bruger de annoncører stadig mange penge. Når det gælder produkter til børn rammer annoncørerne tilmed et blødt punkt hos målgruppen.

"Den er moderne, veluddannede og har høj indkomst, så det handler om at malke dem lidt mere," siger Gitta Steffensen.

Får næppe en bred appel
Hun tror dog ikke, at et magasin som Geolino bliver en stor sællert for Aller, men det er givetvis heller ikke målet.

"Det får næppe en meget bred appel, men det kan formentlig klare sig alligevel, og måske tænker Aller i at kombinere det med webportaler, for der mangler noget til børn inden for det område," siger Gitta Steffensen.

Første nummer af Geolino betragter Aller Media som en test, der skal afgøre, om markedet er klar til den type magasin, ifølge udgiverdirektør Pernille Aalund.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også