Eurowoman vil tættere på læserne

Eurowoman har lavet en redaktionsblog, der bl.a. skal sikre synlighed over for læserne og supplere printmagasinet med et hurtigt og læsevenligt ’modefix’.
Anna Backe

Som chefredaktør for et af landets længstlevende modemagsiner Eurowoman, mener Anne Lose, at en af udfordringerne i en trængt bladbranche er at lave interessant mode, der samtidig udfordrer læserne på et internationalt og intellektuelt niveau. 

Derudover er det vigtigt, at være nærværende og tilstede over for læserne, mener hun. Derfor lancerede Eurowoman for nyligt en redaktionsblog, der skal illustrere redaktionens arbejde overfor de faste læsere og brugere:

”Vi har en helt ny redaktionsblog, hvor vi hver især blogger fra, bl.a. blogger jeg ofte fra events vi afholder eller fra modeugen som vi naturligvis dækker, og på den måde synliggør jeg mig selv overfor læserne”, siger Anne Lose.

Eurowoman online
En brugbar og læservenlig hjemmeside er alfa omega for et modemagsin i dag, og hvor Eurowomans hjemmeside for år tilbage kunne ligge øde hen i flere uger, er hjemmesiden i dag en vigtig del af Eurowoman-brandet. Eurowoman.dk hænger sammen med det printede magasin i stilistisk udtryk og til dels også med indholdet, men hjemmesiden har alligevel sit helt eget formål, siger Anne Lose.  

”I modsætning til printmagasinet adskiller hjemmesiden sig ved at levere hurtigt indhold, der tager læseren i hånden og som supplerer printmagasinet med en anderledes og mere direkte tilgang til f.eks. modestoffet."

På nettet har Eurowoman med 28,2 sidevisninger bruger flere end f.eks. deres konkurrenter Costume og Elle, som har henholdsvis har 26,5 og 10,3, ifølge augusttallene fra FDIM.
 
”Eurowomans brugere ser dermed flest sider, de bliver længst hos Eurowoman og tilsyneladende klikker de tidligere væk hos de andre," siger Anne Lose.

Fordobling af brugertal
Yderligere tal fra FDIM viser, at Eurowoman.dk har haft en markant fremgang siden august sidste år. Fra at have 18.542 brugere i august 2009, havde Eurowoman i august 2010 35.000 brugere på nettet.

Hjemmesiden er i dag en stor del Eurowomans identitet, bl.a. fordi hjemmesiden hurtigt giver redaktionen et samlet indtryk af, hvad brugerne gerne vil have, fortæller Anne Lose. Med daglige afstemninger omkring mode og skønhed er redaktionen på forkant med læsernes do’s and dont’s og indholdet er nemt, hurtigt og overskueligt, mener hun.

"Websitet er light-udgaven af Eurowoman, fordi magasinet først og fremmest er en lækker visuel oplevelse, der spænder lige fra annoncer til de forskellige ting, der præsenteres for læserne. Det er den gennemførte læseroplevelse vi går efter i printmagasinet, hvor nettet mere kan kendetegnes som ’et hurtigt modefix’."

Annoncebudgetet for 2010 er i hus
Eurowomanlæseren har ifølge Anne Lose tid, råd og lyst til at gå op i mode, mens hun samtidig er veluddannet og har en høj indkomst. 

 ”Eurowoman har klart den mest attraktive køberprofil, fordi målgruppen ligger meget højere rent indkomstmæssigt, end f.eks. Costumes læsere”, siger Anne Lose og henviser til oplysninger fra Gallup.

På trods af Eurowomans dalende læsertal fra 165.000 læsere i 2. halvår af 2009 til 130.000 læsere i 1. halvår af 2010, er Anne positiv på Eurowomans vegne.
 
”Allerede i juli måned nåede vi vores samlede annoncebudget for hele år 2010, vi har en positiv oplagsudvikling og vi sælger mere end vi gjorde på samme tid sidste år," siger Anne Lose.

Eurowoman satser desuden på de højtprofilerede annoncører.

”Det er meget vigtigt, at vi leverer det bedste indhold, både visuelt og indholdsmæssigt, så de højtprofilerede annoncører føler, at de er havnet det rette sted. Det omhandler både det printede magasin og vores hjemmeside," siger Anne Lose.

Der skal være fordele som fast læser og bruger
Eurowoman forsøger hele tiden at finde på nye muligheder, der inddrager læserne og brugerne, og som giver dem en anerkendelse af, at være trofast forbruger af Eurowoman og/eller af eurowoman.dk blandt andet ved at gøre  noget særligt for de faste læsere i samarbejde med eksterne partnere.

De faste abonnenter bliver blandt andet inviteret til forholdsvist lukkede shoppefester, hvor de kan få hjælp til indkøb af erfarne vejledere i form af moderedaktører, modeassistenter og stylister.

”Det betyder meget for læserne og annoncørerne, at vi gør noget ekstra kun for dem, og derfor er den type arrangementer noget som vi helt klart holder fast i”, siger Anne Lose.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også