Lokalaviser kan miste annoncemio. på lovændring

Ti kommuner deltager i et forsøg, der kan betyde, at lokale dagblade og ugeaviser taber kommunale annoncekroner for mange milioner.
Tine Brødegaard Hansen

Per 1. november får ti kommuner forsøgsvis lov til at annoncere nye lokalplaner på egne hjemmesider frem for i de trykte udgaver af de lokale dagblade og ugeaviser, som planloven påbyder i dag.

Afføder det ikke et ramaskrig blandt borgerne, kan resultatet blive en lovændring, der frigør kommunerne fra annoncekravet i aviser og dagblade - og følger alle 98 kommuner trop, står medierne til at miste millioner af faste annoncekroner årligt.

"Vi kan spare mange penge"
Forsøget er et led i den "udfordringsret", regeringen har givet kommunerne i forbindelse med krav om besparelser og nulvækst.

"Regeringen pålægger os at lave besparelser, og noget af det, vi kan spare mange penge på, er ved at sætte ind over for de gamle regler for annoncering, så vi kan overgå til digital annoncering på vores egen hjemmeside," siger Trine Egeberg Elkjær, kommunikationskonsulent i Aalborg kommune.

Aalborg Kommune var først til at se mulighederne i at slippe for "tvangsannonceringen" og kan spare cirka 300.000 kr. årligt på den konto, vurderer byplanlægger og landinspektør Lene Dokkedal over for nyhedsbrevet Teknologisk Indsigt.

En linje erstatter helsiden
Den samlede kommunale annoncering i ugeaviserne løb i 2007 op i 112 millioner kroner. Det viser beregninger fra Rambøll, der blev foretaget i forbindelse med udarbejdelsen af mediestøtteudredningen. Det beløb tæller dog også den annoncering, der ikke har relation til planloven.

Når pilotprojektet går i gang 1. november vil annoncerne for nye lokalplaner i aviserne blive erstattet af en enkelt linje, der henviser til kommunens hjemmeside. Og det giver langt mere mening, mener Trine Egeberg Elkjær. Hun er ikke bekymret for, at det stiller de mindre it-stærke borgere dårligere.

"Læsertallene er dalende for aviserne. Samtidig kan vi se, at besøgstallene for vores hjemmeside er opadgående. Ordet 'lokalplan' er det femte mest søgte ord på vores hjemmeside, og undersiden med nye lokalplaner ligger i top ti over de mest besøgte sider på sitet. I øvrigt viser tal fra Danmarks statistik, at 86 procent af befolkningen har adgang til internettet i hjemmet. Og det er vel og mærke tal fra 2009," siger Trine Egeberg Elkjær.

Aviser bør tilbyde nye annoncemuligheder
De lokale dagblade og ugeaviser argumenterer ofte for, at de spiller en vigtig rolle for lokalsamfundet i forhold til at binde det sammen og holde folk orienterede.

Bør I ikke som kommune støtte dem ved at fortsætte annonceringen?

"Hvis jeg sad på en avisredaktion, ville jeg overveje andre strategier til at understøtte kommunens kommunikation end papiravisen. Jeg er ikke ansat som udvikler på en avis, men det kunne være sociale tjenester, som gjorde brug af f.eks. Facebook, så aviserne kunne tilbyde os andre muligheder i tråd med udviklingen af web 2:0. Det ville vi være meget interesserede i," siger Trine Egeberg Elkjær.

En eventuel ændring af planloven betyder dog ikke, at de lokale medier ryger helt ud i den kommunale kulde.

"Vi vil stadig bruge aviserne til markedsføringstiltag og kampagner, men det er træls at være forpligtet til at have en stor økonomisk udgift," siger Trine Egeberg Elkjær.

Forsøget løber frem til den 31. december 2011. Herefter samles erfaringerne fra de ti kommuner, som skal danne grundlag for en beslutning om den eventuelle lovændring.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også