Sølling: Gallup tager fejl
Chili Groups adm. direktør Rikki Sølling kan ikke se nogen fornuftig grund til, at læsertallene for gratismagasinerne er faldet med mellem 20 og 30 procent i det seneste halve år sammenlignet med samme periode i 2009.
Men det viser de kolde læsertal, som Gallup netop har sendt på gaden.
"Vores oplag er det samme, vores distribution er den samme og gratismagasinerne bliver taget af kunderne, så når læsertallene alligevel går 30 procent ned, så tager Gallup fejl," siger Rikki Sølling.
Han kan ikke se nogen rationel forklaring på tallene, som Gallup ikke har henvendt sig nærmere om.
Karne Lykkebo der er overordnet chefredaktør for Chili Groups magasiner er også uforstående.
"Vi stiller os lige så undrende som resten af magasinbranchen over for de seneste læsertal. Vi oplever stigende efterspørgsel på gratismagasinerne fra vores distributører, og vi har bestemt ikke sovet i timen men udvikler hele tiden vores magasiner og tilpasser dem til kunderne, som mediabureauerne efterspørger," siger Karne Lykkebo.
Chili Groups kritik af læsertallene deles af flere andre magasinudgivere.