Sølling: Gallup tager fejl

Chili Groups oplag for gratismagasiner som Lime og Skøn er det samme som sidste år. Alligevel er en femtedel af læserne forsvundet ifølge Gallup, men de tal stemmer ikke, mener adm. dir. Rikki Sølling.
Tine Brødegaard Hansen

Chili Groups adm. direktør Rikki Sølling kan ikke se nogen fornuftig grund til, at læsertallene for gratismagasinerne er faldet med mellem 20 og 30 procent i det seneste halve år sammenlignet med samme periode i 2009.

Men det viser de kolde læsertal, som Gallup netop har sendt på gaden.

"Vores oplag er det samme, vores distribution er den samme og gratismagasinerne bliver taget af kunderne, så når læsertallene alligevel går 30 procent ned, så tager Gallup fejl," siger Rikki Sølling.

Han kan ikke se nogen rationel forklaring på tallene, som Gallup ikke har henvendt sig nærmere om.

Karne Lykkebo der er overordnet chefredaktør for Chili Groups magasiner er også uforstående.

"Vi stiller os lige så undrende som resten af magasinbranchen over for de seneste læsertal. Vi oplever stigende efterspørgsel på gratismagasinerne fra vores distributører, og vi har bestemt ikke sovet i timen men udvikler hele tiden vores magasiner og tilpasser dem til kunderne, som mediabureauerne efterspørger," siger Karne Lykkebo.

Chili Groups kritik af læsertallene deles af flere andre magasinudgivere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også