Nyt magasin vil matche Newsweek

Magasinet Europa vil løfte udenrigsjournalistikken og tror på kommerciel overlevelse via annoncer og abonnementer.
Anna Haaland Hansen

Nyt magasin vil gøre op med det rød-hvide nærhedskriterium for nyheder om europæisk politik og kultur med reportager og analyser fra hele Europa. Som hovedmanden bag magasinet, redaktør Rasmus Reiner Ejsing, udtrykker det: "Dansk udenrigsjournalistik er for megen rødgrød og for lidt tapas".

Det er magasinets mål at nå ud til et bredere publikum end den velorienterede gymnasielærer og fuldmægtig med et bedt repertoire, der spænder fra reportager om bidød over Europa til analyser om tv-nationalisme og transnationale underholdningsformater.

"Vi ønsker at være et populært aktualitetsmagasin, man finder mellem Euroman og Newsweek på magasinhylden", siger redaktør Rasmus Reimer Ejsing.

Han håber, at Magasinet Europas satsning på bredde og en stærk billedside vil hindre, at det bliver et magasin man skeler til med dårlig samvittighed, fordi man ikke får det læst.

De høje ambitioner gælder også på finansieringssiden. Magasinet stræber efter at få private investorer og vil sikre sin overlevelse med abonnementer og annoncesalg.

Indtil videre baserer magasinet sig på fonde under Politiken, LO, Europanævnet og Århus Stiftstidende samt en redaktør, der ulønnet satser fuld tid på projektet.

Magasinet har pt. et oplag på 2000 eksemplarer og koster 44 kr. i løssalg og 160 kr. for et årsabonnement.

Redaktør Rasmus Reiner Ejsing har en Master i europæiske studier og kommer fra en tidligere stilling som kommunikationskonsulent for Den Danske Europabevægelse. Læs mere om Magasinet Europa her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også