"Vi konkurrerer med de store nu"

Sidste år overhalede ugeaviserne dagbladene som annoncemedie. Direktør for den centrale salgsorganisation, DLU, tror på fortsat vækst trods digitaliseringen.
Louise Reseke

Tilgængelighed og effektivitet. Det er to nøgleord i strategien hos salgsorganisationen De Lokale Ugeaviser (DLU), der står for salget for 215 lokale ugeaviser til mediebureauer og regionale og landsdækkende annoncører (fordelt cirka 60/40 på salg gennem mediebureauer og direkte salg).

”Det skal være lige så let at handle med 215 ugeaviser som at handle med ét dagblad. Derfor kører vi også med mottoet ”en ordre - en faktura”. Vores vigtigste usp er, at vi dækker alle postnumre i landet 100 procent. Man kan som annoncør ikke få en mere intensiv dækning i et handelsområde med et andet redaktionelt medie, som med ugeaviser. Vores opgave er at gøre det effektivt og nemt for mediebureauer og annoncører," siger direktør Lars Winther (foto). Han forklarer, at det også er baggrunden for, at DLU for nylig tilmeldte sig salgssystemet MediaTrade som nogle af de første – efter dagblade som Politiken og Berlingske.

Næststørste annoncemedie
Ugeaviserne har fået ekstra stor opmærksomhed som mediekategori efter det i den seneste Reklameforbrugsundersøgelse kom frem, at ugeaviserne nu er det næststørste anoncemedie med en omsætning på 2,1 mia. kr. Større end dagblade og tv – kun overgået af internettet. Ikke fordi ugeaviserne har haft større vækst, men fordi kategorien har vist sig at være mere kriseresistent end andre – og ”kun” har tabt to pct. af markedsandelen de seneste fem år.

For DLU, der har 215 ugeaviser i medlemskredsen, har arbejdet med at dokumentere ugeaviserne som annoncemedie også været en buffer på det styrtdykkende annoncemarked, forklarer Lars Winther.

"Vi har ikke været så hårdt ramt af nedgangen. Dels fordi lokale ugeaviser er utrolig stærke annoncemedier, når det gælder de mere handlingsorienterede kampagner, som flere annoncører har haft mere fokus på som en udløber af krisen. Dels fordi vi har fået mange nye kunder og derfor har kunnet fastholde vores omsætning," siger Lars Winther, der ikke vil ud med, hvor stor en andel De Lokale Ugeaviser har af ugeavis-kategoriens samlede omsætning på 2,1 mia. i 2009 – hvor Søndagsavisens omsætning f.eks. også tæller med. Han vil dog gerne sige, at salgsorganisationens omsætning er fordoblet siden 2005, så den i dag er trecifret.

"Lokal" er blevet et plusord
Selvom krisen altså indirekte har været med til at styrke ugeavisernes position, så tror Lars Winther ikke, at det betyder, at de må afgive territorium, når konjunkturerne igen vender.

"Når den økonomiske afmatning er overstået, vil dagbladene vinde noget tilbage, og tv er allerede godt i gang. Men jeg tror også, at vi vil fortsætte med at få flere nye annoncører, fordi lokal branding og det at få lokal forankring er blevet meget vigtigt. Det ”lokale” har generelt fået et meget positivt islæt, og det er dokumenteret, at læserne opfatter produkter som mere inden for rækkevidde, når der annonceres for dem lokalt - selvom salgsstedet måske ligger mange kilometer væk rent geografisk," siger Lars Winther.

"Vi er langt mere inde i overvejelserne nu, når der skal lægges medieplaner, så vi er i en stærk konkurrencesituation. Men vi konkurrerer med de store nu. Medlemmerne skal forsætte med at udvikle deres produkter og distribution, så vi kan konkurrere med de andre og styrke vores konkurrenceevne."

Digitale tiltag skræmmer ikke
Som for alle andre printmedier er den digitale udvikling også en udfordring for ugeaviserne. Men det er en udfordring, der bliver taget med rimelig sindsro hos DLU, der også er i gang med overvejelserne omkring at varetage annoncesalget på medlemmernes digitale platforme. Foreløbig ligger Lars Winther ikke vågen om natten af frygt for at miste afgørende markedsandele til de hyperlokale digitale medier, der er søsat de senere år for at få en bid af de lokale annoncekroner - Lokalia, Lokalavisen.dk, Lokus og Din by.

”De næste mange år vil de få en gradvis succes, men de vil slet ikke nå i nærheden af lokale ugeaviser. Livet leves lokalt, som vi siger, og hvis du skal orientere dig om dit lokalområde, så er ugeaviserne ikke til at komme udenom. Måske kommer det også på nettet, men jeg tror, der kommer til at gå lang tid,” siger Lars Winther.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også