Lokale Ugeaviser vil være stuerene

Salgsorganisationen De Lokale Ugeaviser(DLU) har igennem flere år arbejdet på at dokumentere ugeaviserne som annoncemedie for at fighte fordommene.
Louise Reseke

De gratis husstandsomdelte ugeaviser har traditionelt været mediebranchens om ikke sorte, så grå får. Men billedet er ved at ændre sig, i hvert fald hvis man spørger De Lokale Ugeaviser (DLU), der er den centrale salgsorganisation for 215 lokale ugeaviser over for de regionale og landsdækkende annoncører.

”Vi kan se, at mediebureauer og annoncører især de sidste tre år har fået øjnene op for lokale ugeaviser. I dag er annoncører inden for f.eks. tele, bank, forsikring og realkredit repræsenteret. Det er nogle annoncører, som vi ikke så i aviserne for fem år siden, men som vi synes, klæder aviserne,” siger direktør Lars Winther, der har stået i spidsen for DLU siden 2005 og den strategi, som DLU har fulgt i de senere år, hvor organisationen har arbejdet målrettet med at dokumentere ugeavisernes topografi. Annonceeffekt, hvordan og hvorfor de læses og indgår i husstanden er blevet afdækket for at fighte fordommene og bygge bro til de regionale og landsdækkende annoncører.

”Når man kigger rundt i medielandskabet, så er der ikke så mange mediegrupper, der har været lige så gode til at dokumentere deres eksistensberettigelse over for annoncørerne, som vi har været. Det har været en stor aha oplevelse på mediebureauerne – men det har også været nødvendigt med det udgangspunkt, vi havde," siger Lars Winther.

”Det udgangspunkt” handler om lav synlighed og auraen af lige så lav journalistisk standard, der har klæbet til ugeaviserne. Men ingen af delene har meget på sig længere ifølge Lars Winther.

”Vi har som salgsorganisation ikke noget med selve produkterne at gøre, men ugeaviserne har efter min overbevisning gennemgået en ret markant udvikling også rent journalistisk i de senere år,” siger Lars Winther, der mener, at den udvikling bl.a. hænger sammen med, at ugeaviserne generelt har sat fokus på den redaktionelle kvalitet.

”Der er stadig væk en masse holdninger, der skal bearbejdes og viden, der skal udbredes om lokale ugeaviser. Der er stadig et kæmpe opland blandt de landsdækkende annoncører, som vi skal ud og gøre os fortjente til, men hvor der også er stort potentiale. F.eks. i banksektoren. I det øjeblik, vi får bearbejdet opfattelsen af lokale ugeaviser yderligere, så vil de følge med.”

Læs også interviewet med Lars Winther, "Vi konkurrerer med de store nu", her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også