Søndag vil erobre 4000 nye købere

Allers ugeblad Søndag udruller de kommende uger en storstilet kampagne, der skal sende oplaget i vejret. 700.000 husstande modtager et prøveeksemplar af bladet.
Tine Brødegaard Hansen

I de kommende fem uger bliver det svært at undgå reklamer for ugebladet Søndag, der lancerer sin største kampagne i de 18 år chefredaktør Johnny Johansen har stået i spidsen for Aller-bladet.

Målet er at hæve ugebladets nuværende oplag på omkring 80.000 eksemplarer, så det når op på ca. 84.000, når kampagnetrykket stilner af. Det lyder som en beskeden målsætning, og Johnny Johansen kalder det også et ”forsigtigt bud” - han satser på en højere stigning. Men ambitionen skal ses i sammenhæng med, at de fleste ugeblades oplag er faldende.

Ifølge foreløbige tal for de kommende halvårs-oplagstal går Søndag kun 1,4 pct. tilbage mod ugebladenes gennemsnitlige fald på 4,7 pct.

I de næste tre uger vil Søndag hver uge have en gratisgave med bladet i form af en dvd eller en bog. Det vil ifølge Johnny Johansen hæve oplaget med ca. 50 pct., så det når op på omkring 120-130.000 eksemplarer.

Den fem uger lange reklamekampagne, der skal gøre flere kvinder opmærksomme på Søndag, vil både finde sted på tv, print, radio og outdoor. Tv-reklamerne er bygget op om Nikoline Werdelin-figuren 'Nina', der personificerer den voksne kvinde, som læserne skal identificere sig med.

Da en lignende kampagne blev skudt i gang for Søndag i 2006, som dog kun varede tre uger, steg oplaget i de følgende syv måneder, siger Johnny Johansen.

Kampagne stabiliserede Familie Journal
For Aller-kollegaen Familie Journal, hvis markedsføringsbudget også eksploderede med et lignende tiltag tidligere på året, har kampagnen dog ikke resulteret i varig oplagsstigning, men oplaget er stabiliseret.

Siden relanceringen tidligere på året har Søndag endvidere fået nye brevkasseredaktører til både den nye 'spirituelle brevkasse' og antikbrevkassen, hvor eksperten er hentet fra magasinet 'Antik og Auktion', der også er en del af Aller.

Søndags nye madskribent Gitte Heidi Rasmussen udgør den tredje nyansættelse, som Søndag har hentet fra Egmont-ugebladet ALT for Damerne. De to andre er redaktionssekretær Jane Frederiksen og tidligere ALT-chefredaktør Hanne Høibjerg, der nu er rejsejournalist på Søndag.

Søndag indleder samtidig en modelkonkurrence for kvinder 40+.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også