Stærkt halvår for JSL Media

Efter et stygt 2009, hvor årsregnskabet bød på minus for stort set alle udgivelser, er omsætningsvinden vendt i første halvår 2010 for JSL Media, der står bag magasinerne Vi med Hund, Med & Venner, Jagt, Vildt & Våben, Bådnyt og Golfmagasinet.

Louise Reseke

Efter et stygt 2009, hvor årsregnskabet bød på minus for stort set alle udgivelser, er omsætningsvinden vendt i første halvår 2010 for JSL Media, der står bag magasinerne Vi med Hund, Med & Venner, Jagt, Vildt & Våben, Bådnyt og Golfmagasinet.

JSL Media har realiseret et positivt driftsresultat på 1,1 mio. kr. i første halvår 2010 - mod et negativt driftsresultat på 2,3 mio. kr. i samme periode sidste år, fortæller direktør Jesper Sehested Lund.

Styr på annoncesalget
"Væksten er først og fremmest drevet af, at vi har fået flere titler og har øget antallet af udgivelser uden at omkostningerne er røget tilsvarende i vejret. Samtidig har vi fået styr på annoncesalget, der er styrket betydeligt," siger han.

Omsætningen er i forhold til sidste år steget 74 pct. i første halvår, mens omkostninger "kun" er steget 28 pct."Kun" fordi JSL Media i første halvår i år har sendt flere blade på gaden, i alt 29 udgivelser mod 18 udgivelser i første halvår 2009, i forbindelse med, at de tre tidligere Aller-magasiner, BådNyt, Golfmagasinet og Jagt, Vildt & Våben, blev overtaget af JSL og gjort til månedsmagasiner.

Slankere organisation
Udgivelserne er med andre ord blevet mere omkostningseffektive - og det samme er virksomheden JSL Media, hvor to mellemlederstillinger er slettet forsvundet i organisationsdiagrammet.

"Vi havde tidligere en overordnet redaktionelt ansvarlig og en salgsdirektør - begge stillinger er nedlagt. I stedet har vi lagt mere ansvar ud til de enkelte salgsledere og redaktører, og det fungerer rigtig godt. Dels sparer vi nogle penge, men vi har også fået enklere og mere direkte kommandoveje," siger Jesper Sehested Lund, der ikke føler sig specielt hjulpet af annoncemarkedet i perioden.

"Undtagelsen er Mad & Venner. Det er som om, at annoncørerne til den type magasin er vendt tilbage igen. Vi har budgetteret med en omsætningsstigning på 80 procent i år på Mad & Venner, og som det ser ud nu, når vi det, men det skal også ses på baggrund af et rigtig dårligt 2009, hvor Mad & Venner havde det rigtig hårdt," siger Jesper Sehested Lund, der som de fleste andre ser frem til, at annoncemarkedet igen begynder at spille.

"Jeg er i særlig grad tilfreds med resultatet, eftersom den markante fremgang er skabt i et annoncemarked, som vel bedst kan karakteriseres som afventende. Selskabet er derfor yderst vel positioneret til det tidspunkt, hvor annoncemarkederne for alvor vil udvise vækst igen," siger han.

Læsertal dalet
Kigger man på de seneste læsertalsopgørellser fra Gallup har JSL Medias fem danske udgivelser haft et mindre fald i 4. kvartal 2009 og 1. kvartal 2010 sammenlignet med 2. kvartal 2009 og 3. kvartal 2009 - de forudgående seks måneder - fra i alt 505.000 læsere til i alt 461.000 læsere. Men det er svært at drage konklusioner ud af de tal, mener Jesper Sehested Lund.

"Helt generelt skal man være meget varsom med at sammenligne læsetal mellem forskellige måleperioder, eftersom læsemønstrene typisk vil ændre sig set henover et år. Vores udgivelser har set under eet haft et samlet fald i læsertallet på 8,7 pct., hvilket bør ses i forhold til et fald i hele mediegruppen set under eet på 6,4 pct. Udviklingen i vores læsertal er dermed mest af alt et udtryk for enten et udsving i læsemønstrene henover året, alternativt en afspejling af en generel lettere vigende udvikling i magasinernes læsertal," siger Jesper Sehested Lund.

JSL Media forventer en samlet omsætning i 2010 på "ikke under" 30 mio. kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også