Oplag: ALT større end Femina

Konkurrencen om at være det største kvindeugeblad har været benhård mellem Femina og ALT for damerne i 2010.
Tine Brødegaard Hansen

Konkurrencen om at være det største kvindeugeblad har været benhård mellem Femina og ALT for damerne i 2010.

Særligt Allers Femina har haft den store marketingpung fremme og givet gratisgaver fra slankekort til bøger. På det seneste har Egmonts ALT også oprustet på gavefronten, og det er muligvis med til at forklare, at ALT løb af med det største oplag i juni på 68.500 eksemplarer svarende til en vækst på seks pct. Det er cirka 4.500 eksemplarer mere end Feminas oplag, der faldt med 9,4 pct. i juni.

I 2010 er det ellers Femina, som flest kvinder har puttet i indkøbskurven, bortset fra i marts måned. Med halvdelen af oplagsåret bag sig, har Femina dermed været størst målt på oplag. De seneste læsertal viste til gengæld, at ALT har flest læsere.

Se og Hør-tab fortsætter
I den øvrige del af ugebladsverdenen, er der ikke de store rystelser i junitallene. Trods Familie Journals relancering tidligere på året, holder bladet sit niveau fra juni 2009 med et oplag på 174.800 eksemplarer.

Se og Hør følger den negative oplagstrend for 2010, hvor ugebladet har tabt oplag hver måned. Dog ligger junioplaget cirka 5000 eksemplarer højere end måneden før. Billed-Bladet er fortsat landets største ugeblad, mens Kig Ind, hvis oplag er ret svingende taber en fjerdedel af sit oplag sammenlignet med juni 2009.

Siden marts har Her og Nu haft fremgang bortset fra et fald i maj. I juni stiger bladets oplag med 2,1 pct. til 107.000. Så trods Se og Hørs oplagskrise, er der stadig langt til dets oplag på 158.400.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også