Bonnier vil ind på løssalgs-markedet

Magasinet 'Boligplus', som Bonnier Publications sender på markedet til oktober, er på flere måder et banebrydende tiltag for forlaget. Dels er magasinet udviklet og skrevet i Norge, dels skal det sælges via hylderne i kiosker og supermarkeder.
Tine Brødegaard Hansen

Magasinet 'Boligplus', som Bonnier Publications sender på markedet til oktober, er på flere måder et banebrydende tiltag for forlaget.

Dels er magasinet udviklet og skrevet i Norge, dels skal det sælges via hylderne i kiosker og supermarkeder.

"I første omgang vil magasinet primært blive solgt i løssalg, så det adskiller sig fra vores øvrige magasiner, hvor hovedvægten er på abonnementssalg. Men det bliver lanceret op til jul, hvor der er godt gang løssalget, og hvor den slags blade ofte ryger ned i kurven, når man handler," siger Lars Guldager, salgsdirektør i Bonnier Publications.

Tæt pakket marked
'Boligplus' skal bane sig vej på et marked, der i forvejen rummer minimum ti magasiner med fokus på hjem og indretning, i forvejen udgiver Bonnier selv Bo Bedre og BoligMagasinet, men der er plads til flere boligmagasiner, mener Lars Guldager.

"Bo Bedre var det første boligmagasin på markedet i 1961, derefter kom Mad & Bolig (fra Aller i 1991, red.), og fra år 2000 og frem er der sket en kæmpe udvikling i antallet af boligmagasiner. Deres oplag viser en positiv trend, selvom de har taget et dyk i forbindelse med finanskrisen, men vi forventer, at Boligplus kan finde sin niche og udvikle sig stærkt oplagsmæssigt."

Ingen kamp om italienske lamper
Når det gælder kampen om annoncørerne, regner Lars Guldager ikke med, at Boligplus kommer til at gå de dyre Bo Bedre-annoncer i bedene.

"Vores erfaringer fra Norge er, at Boligplus tiltrækker annoncører inden for møbelområdet som er lidt mindre designorienteret end f.eks. Bo Bedre. Så de helt dyre italienske lampemærker vil vi se mindre af i Boligplus, men hårde hvidevarer og boligudstyr kan sagtens være de samme i Bo Bedre som i Boligplus," siger Lars Guldager.

Oplag begynder på 20.000
Den første udgave af Boligplus bliver sendt på markedet til oktober i et oplag på 20.000.

"I Norge har magasinet en lignende konkurrencesituation som i Danmark, og der har de formået at udvikle det støt og roligt til et niveau på 38.000 eksemplarer månedligt, men det er ikke sikkert, Boligplus når op på det niveau i Danmark, det vil tiden vise."

Boligplus henvender sig primært til kvinder, der er kreative og optaget af at have et personligt hjem, oplyser Bonnier.

Den danske redaktør af Boligplus er Lene Outzen Foghsgaard. Hun skal sikre, at magasinet tilpasses den danske læser. Lene Outzen Foghsgaard er tidligere freelance journalist med erfaring fra magasiner og er bl.a.medforfatter til bogen 'Sukkersheriffen'.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også