Modemagasinet ramt på læsertal

Læsertallene for gratismagasinet Modemagasinet er raslet ned ifølge de seneste halvårstal fra Gallup. I januar gik Vermø ind i selskabet bag, der nu hedder Crossborder-Vermø.
Tine Brødegaard Hansen

Læsertallene for gratismagasinet Modemagasinet er raslet ned ifølge de seneste halvårstal fra Gallup. I januar gik Vermø ind i selskabet bag, der nu hedder Crossborder-Vermø.

Læsertallene for gratismagasinet Modemagasinet er raslet ned ifølge de seneste halvårstal fra Gallup. I januar gik Vermø ind i selskabet bag, der nu hedder Crossborder-Vermø.

Gratismagasinet 'Modemagasinet' har haft et turbulent liv det seneste halvandet år med tre forskellige ejer-konstellationer.

Det afspejler sig ikke overraskende i de seneste læsertal for halvåret fra oktober 2009 til marts 2010, hvor læsertallet er faldet næste 25 pct. til 76.000 - mod 101.000 læsere i det foregående halvår - bl.a. fordi magasinet ikke er udkommet regelmæssigt, ifølge Gallup. 

Senest gik Jan Vermø i januar ind i selskabet, hvis aktiviteter nu ligger i selskabet Cross Border-Vermø med folk fra den tidligere ejerkreds og Jan Vermø, der bl.a. også udgiver Helse-magasinerne, som investor.

Modemagasinet har for nylig fået relanceret sit site, hvor også e-udgaven af maj/juni-magasinet kan læses. Det er samtidig blevet udvidet til også at skrive om bolig, sundhed og madlavning.

Uforståelige læserfald
To hestemagasiner er også ramt hårdt på læsertallene. Landbrugsmediernes 'Magasinet Hest'  gik tilbage med 24,6 pct., og 'Ridemagasinet Equipage' gik tilbage med 22,2 pct. Sidstnævnte bliver udgivet af Oxygen Magasiner, hvor Henrik Løvstrøm er direktør. Hans excelark over bladets udvikling giver ikke umiddelbart nogen forklaring på faldet, der i faktiske tal er et tab på 12.000 læsere.

"Generelt er læsertallene faldet voldsomt for de fleste af magasinerne. Ridemagasinet har fået en over snuden, og det er mig ubegribeligt. Den eneste, der er sket, er, at vi har øget antallet af udgivelser fra 12 til 14 årligt. Det gælder også magasinet 'Vores børn', der er gået fra 12 til 17 numre årligt, og dets læsertal er også faldet. Alligevel har vi aldrig solgt så mange blade og delt så mange gratismagainser ud som nu. Ridemagasinets læsertal har vi ikke formået at få op i de seneste fem år, men det har ligget ret konstant. Vi sælger ikke færre blade i kioskerne, og vi har ikke færre abonnenter, så at læsertallet pludselig falder nu, giver ingen mening," siger Henrik Løvstrøm.

Læsertallene er især vigtige i relation til annoncesalget, hvor mediebureauerne holder et vågent øje med dem. Når det gælder Ridemagasinet Equipage er de færreste annoncører dog kunder hos mediebureauerne ifølge Henrik Løvstrøm, så derfor mærker man ikke læsertalsudsvinget på pengepungen.

Flere magasiner i fremgang
Flere gratismagasiner oplever dog også fremgang i halvåret oktober til marts sammenlignet med det forgående halvår. Her går Chili Group-magasiner som Kiwi (nu: Lime) samt Kulør frem.

Også Berlingske Medias bilmagasin 'Autobil Bilen', der blev lanceret for ca. et år siden, har hurtigt fået læserfremgang på 9,2 pct. til 83.000 læsere. Landbrugsmediernes tilbagegang på 'Magasinet Hest' bliver modsvaret af fremgangen for ugeavisen 'Land og Liv' på 10 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også