Ny Ingelise-ejer: ”Vi har 85.000 abonnenter i ryggen”

Jacobsen Publications A/S har opkøbt "de sunde aktiver" af Ingelise og kører magasinerne videre i uændret form.
Louise Buus Madsen

Jacobsen Publications A/S har opkøbt "de sunde aktiver" af Ingelise og kører magasinerne videre i uændret form.

Jacobsen Publications A/S har opkøbt "de sunde aktiver" af Ingelise og kører magasinerne videre i uændret form.

”Jeg har budt et x antal kroner. Og det har kunnet lade sig gøre, fordi jeg har lavet en rigtig god aftale med min bank. Så er der desuden gået en anden investor ind i projektet også – en privat person, som ikke vil offentliggøres på nuværende tidspunkt.”

Sådan siger Lars Schilling Jacobsen adm. direktør i Bjerre Media Service A/S og manden bag opkøbet af det konkursramte Ingelise, der altså ikke vil nærmere ind på, hvor mange penge han har lagt i projektet.

”Vi har opkøbt de sunde aktiver af Ingelise, som udelukkende drejer sig om de fire magasiner Ingelises Symagasin, Ingelises Strikkemagasin, Burda og Kreativ Strik,” siger Lars Schilling Jacobsen.

I forbindelse med opkøbet af Ingelise har han stiftet Jacobsen Publications A/S, der skal positionere sig på magasinmarkedet med de fire håndarbejdstitler i spidsen.

”Vi har 85.000 abonnenter i ryggen, som vi må tro stadig har en interesse i at læse de fire magasiner og er glade og tilfredse med de fire produkter. Derfor laver vi heller ikke om på de fire magasiner eller foretager nye ændringer på dem foreløbigt.”

Det står stadig hen i det uvisse, hvad der præcist gik galt med Forlaget Ingelise, der angiveligt har tabt svimlende 68 millioner kr. – på faldende abonnementssalg, svigtende annoncesalg og kurstab i Norge og Sverige.

”Jeg ved ikke helt, hvad der gik galt i forhold til Ingelises konkurs. Men de har blandt andet brugt mange ressourcer – tid og penge – på at værge nye abonnenter samt på deres e-shop og call-centre. Det har vi fravalgt i den nye konstellation,” siger Lars Schilling Jacobsen, der stopper som adm. direktør i Bjerre Media Service, men vil stadig bistå i salgs- og kundesiden. Han vil desuden fungere som hovedaktionær i firmaet, da han nu ejer 57 % af Bjerre Media Services aktier i kraft af overtagelsen af Ingelise.

”Vi ændrer ikke på magasinerne”
Lars Schilling Jacobsen bliver pendler mellem Kolding, hvor bladproduktionen kommer til at ligge og København, hvor marketing og annoncesalg vil blive drevet fra, og vil primært stå for bladproduktionen.

”Jeg vil bruge min brede erfaring med magasinproduktion i det her projekt. Så jeg vil ikke bevæge mig ind på selve indholdssiden, men i stedet stå for produktionen og få etableret nogle gode samarbejdsaftaler med leverandører forskellige steder,” siger Lars Schilling Jacobsen.

Jacobsen Publications A/S har yderligere vækstmuligheder i kikkerten og vil blandt andet kigge på nye titler til porteføljen. Det kan både være i form af nye sunde opkøb eller egenproducerede titler, siger Lars Schilling Jacobsen, som heller ikke udelukker de elektroniske magasiner som en del af det nye ansigt.

”Vi vil lytte meget aktivt til vores læsere og gå i dialog med dem for at finde ud af, hvad de vil have, og så må vi se, hvad det bringer,” afslutter han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også