Annoncer: Magasiner har tabt 6 mio. kr.

Der er forsvundet 5,7 mio. kr. i bruttoannonceringen fra de store magasinudgivere, når man sammenligner 1. kvartal 2009 med i år, viser tal fra Gallup Adfacts.
Tine Brødegaard Hansen

Aller Media, Egmont, Bonnier Publications og datterselskabet Benjamin Media har tilsammen mistet 5,7 mio. kr. brutto i annonceindtægter i 1. kvartal i år sammenlignet med samme periode sidste år, når man alene ser på magasinerne til voksne.

Det viser tal fra Gallup Adfacts, der beregner annonceringen ud fra listepriser og dermed ikke tager højde for rabatter, som kan forrykke styrkeforholdet.

Det er især bruttoannonceringen i Allers magasiner, som bl.a. tæller 'Bazar', 'Elle' og 'IN', det er gået ud over. Faldet er på lidt over tre mio. kr., hvilket har ramt selskabets andel af markedet, som er faldet med næsten fire procent til 19,7 procent. Dog viser flere af Allers magasiner også fremgang.

Flere går frem
Benjamin Media er fra 2009 til 2010 blevet fuldt opkøbt af Bonnier Publications og har lukket de tre licensmagasinerne FHM, Arena og Cosmopolitan. De mistede annonceindtægter, det har resulteret i, står dog ikke og blinker rødt, når man ser på Benjamins andel af annoncekagen i forhold til de øvrige store magasinudgivere.

For selvom Benjamin har mistet cirka 2,4 mio. kr. brutto er selskabets andel kun faldet med lidt over en procent til 28,4. Aller udgiver langt flere magasiner end Benjamin, men flere af dem er langt mindre annoncetunge målt i bruttokroner end Benjamin-magasiner som 'Woman', 'Costume' og 'M!'.

Bonnier Publications magasiner viser også fremgang og har en andel på 26,5 procent i 1. kvartal 2010 mod 22,1 i samme periode året før. Magasinet 'Aktiv Træning' figurerer blandt andet i Gallup Ad Facts-målingen i år. Derudover går bl.a. 'Bo Bedre', 'Illustreret Videnskab' og 'Sund Nu' frem målt i bruttoannoncering.

Egmonts ti magasiner går kun cirka en mio. kr. tilbage brutto og øger sin annoceandel med lidt under en procent til 25,4. Det er blandt andre de ellers hårdt oplagsplagede magasiner som 'Gastro' og 'Rum', der går frem. Gastro vokser med cirka 50 procent til 3,9 mio. kr. i bruttoannoncering.

Ud over de store magasinhuse tæller magasinmarkedet talrige gratismagasiner og magasiner fra selvstændige udgivere, som ikke er medregnet i denne oversigt for at give et bedre billede af styrkeforholdet mellem de store spillere.

Kun magasiner målrettet voksne læsere er medregnet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også