Woman og Costume vinder terræn

Annoncørerne har belønnet Benjamin Medias 'Woman' og 'Costume' i første kvartal - mens Aller Medias 'In' og 'Elle' har mistet annonce-andele.
Tine Brødegaard Hansen

Benjamin Medias 'Woman' og 'Costume' har nappet annonceandele fra konkurrerende kvindetitler i 1. kvartal 2010 i forhold til samme periode i 2009.

Woman vokser med fem procentpoint til en andel på 16,4 pct., og Costume gør søsterbladet kunsten efter med en vækst på 4,6 procentpoint til en samlet bid af kvindemagasinernes annoncemarked på 18,7 pct.

Dermed ligger de to titler som nummer to og tre på listen over annoncørernes favoritter - kun overgået af Egmonts 'Eurowoman' på førstepladsen.

Det viser bruttotal fra Gallup Ad Facts, der er beregnet ud fra mediehusenes listepriser og derfor ikke tager højde for eventuelle rabatter, som kan forrykke billedet.

Kreative formater forklarer fremgang
Benjamin Medias salgschef Mads Jungersted giver noget af æren for de gode tal videre til redaktionerne.

"Den positive udvikling skyldes vores redaktionelle udvikling på magasinerne. Vores læserundersøgelser resulterer i, at vi hele tiden tilpasser magasinerne. Når man har læserne, og de er glade for produktet, så kommer annoncørerne med. Derudover har vi stor fokus på vores 'creative-afdeling', der laver kreative formater til annoncørerne, og det oplever vi stor efterspørgsel på."

Annoncørernes forbrug er jo opgjort i bruttotal, i hvor høj grad afspejler de udviklingen i nettotal hos jer?

"Det svarer godt til nettotallene, vi giver ikke højere rabatter end de andre," siger Mads Jungersted.

Elle går tilbage
Også Eurowoman går frem en anelse frem målt i markedsandele, men har ifølge bruttotallene mistet nogle annoncekroner. Andre magasiner har dog mistet mere. Det gælder flere af Allers magasiner. Annoncedirektør Ene Charlotte Krog fra Aller Media ser dog tegn på, at tendensen vender.

"Januarkvartalet var lidt tough for vores kvindemagasiner, men heldigvis kan vi se på vores pipeline og ordreindgang, at aprilkvartalet ligger til en væsentlig forbedring. Samtidig er det væsentligste for os i Aller Media jo, at vi har en bred portefølje, der bruges forskelligt af vores kunder. Det betyder, at vi i denne situation har andre kvindemedier, som for eksempel 'Femina' og 'Q', hvor vi i øjeblikket oplever decideret fremgang i forhold til samme periode sidste år. Så alt i alt synes vi, at den kommende tid ser fornuftig ud," siger hun.

Især 'Elle' er hårdt ramt og går fra et annonceniveau på ca. 5,7 mio. kr. i 1. kvartal 2009 til fire mio. kr. brutto i år. Det svarer til en tilbagegang på 4,6 pct.

Læsertallet for Elle er 95.000. Tallet blev offentliggjort for første gang for anden halvdel af 2009 og lå ifølge et mediebureau noget lavere end forventet. Elle-redaktør Cecilie Christiansen understregede efterfølgende, at niveauet er fint for et nyt magasin, men lavere end det niveau, man håber at nå.

Det kan muligvis have spillet ind på annoncørernes tilbageholdenhed over for Elle i dette kvartal.

Aller-magasinet 'IN' må også afgive annonceandele og går tilbage med 5,5 procentpoint til en andel af annoncemarkedet på 6,2 pct. Det svarer til et tab i bruttokroner på ca. 1,7 mio. kr. Kun Q og de to yngre modeblade 'Bazar' og 'Sirene' har en lavere andel af annoncemarkedet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også