Oplagsfest for Femina i 1. kvartal

Femina øger som det eneste ud af 12 ugeblade sit oplag i årets første kvartal, men hovedparten af bladenes oplagstab er i slowmotion sammenlignet med samme periode året før.
Tine Brødegaard Hansen

Oplagssucces i disse år er for mange print-titler lig med en stabilisering af oplagsfaldet. Med de briller på, er det gået ugebladene bedre i dette års første kvartal sammenlignet med samme periode sidste år.

Fire blade mister mere
Kun fire ud af 12 ugeblade har tabt mere i oplag fra 1. kvartal 2009 til 1. kvartal 2010 end i samme periode fra 2008 til 2009.

De fire titler er 'Alt for Damerne' (- 12,7 pct.) og 'Hjemmet' (-8,2 pct.) fra Egmont samt 'Ude og Hjemme' (-12,2 pct.) og 'Billed Bladet' (-6,7 pct.) fra Aller Media.

De største oplagsvindere i 1. kvartal er tre Aller-blade; 'Femina' (+5,8), 'Familie Journal' (-0,4 pct.) og billigeugebladet '7 TV-dage' (-0,7 pct.).

Også et andet Allerblad, 'Søndag', holder bedre fast i salget og taber kun 2,7 pct, ligesom Egmonts 'Hendes Verden' reducerer sin tilbagegang på 12,6 pct. fra 1. kvartal 2008 til 2009 til et minus på kun 2,5 pct. i år.

Tilbagegang for stadigt stærke sladderblade
Ser man på ugebladskategorierne, er det Allers sladderblade, der holder hårdest for.

'Billed Bladet' og 'Se og Hør' går procentvist næsten lige meget tilbage med hhv. 6,7 (12.000 ex.) og 6,2 pct. (ca. 11.000 ex.), mens 'Kig Ind' går 8,5 pct. tilbage (5.000 ex.). Derimod taber Egmonts 'Her og Nu' kun ca. 3.000 eksemplarer svarende til 2,8 pct.

Tæt løb mellem ALT og Femina
Kvindeugebladene inkluderer også Allers Søndag efter bladets seneste redaktionelle omlægning. Målgruppen er dog 40+ og ligger dermed ikke i direkte konkurrence med Femina og Alt for Damerne. Søndag har kun tabt et par tusinde i oplag og ligger på et snit på 79.233 eksemplarer i årets første tre måneder.

Femina og ALT gnubber fortsat oplag og kun 300 eksemplarer adskiller dem i årets første kvartal. Men Feminas oplag går 5,8 pct. frem, hvilket formentlig forklarer en del af ALT's oplagsfald, da Femina kom fra en tilbagegang på 10,8 pct. fra 1. kvartal 2008 til 2009. Feminas fremgang er samtidig en markering af Allers marketing- og redaktionelle satsning på sin vigtigste annoncetitel.

Egmonts Hendes Verden ligger nogenlunde stabilt med 39.900 eksemplarer

Hjemmet haler ind
Familieugebladene domineres af Familie Journal, hvis foryngelseskur og tilhørende kampagner har reduceret et oplagstab på næsten fem pct. fra 1. kvartal 2008 til 2009 til noget nær nul i år. Ude og Hjemme taber til gengæld mere oplag end Egmont-konkurrenten Hjemmet, der næsten har halveret den gennemsnitlige oplagsafstand på 17.000 eksemplarer i 1. kvartal 2009 til 9.000 i år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også