Søndag i ny redaktionel satsning

Ugebladet Søndag siger endegyldigt farvel til familie-stemplet og bliver et rendyrket dameugeblad, der satser på kvinder fra 40 år og opefter.
Tine Brødegaard Hansen

Aller-ugebladet Søndag er klar med flere nye tiltag for at tiltrække kvinder 40+, som ikke føler sig hjemme i Femina og Alt for Damerne.

"Vi har valgt at markere Søndags endelige overgang til damebladssegmentet ved at øge fokus på tre stofområder, der henvender sig til den voksne kvinde," siger chefredaktør Johnny Johansen i en pressemeddelelse.

Undersøgelser viser nemlig ifølge Johnny Johansen, at kvinder i målgruppen fra 40 år og opefter interesserer sig mere for sundhed og rejser end resten af befolkningen.

Sundhed- og velværestoffet får sin egen sektion med selvstændig forside samt et ekspertpanel, der besvarer spørgsmål inden for blandt andet livsstil, motion og psykologi.

Udover at være brevkassebestyrer i Søndag, er Nikoline Werdelin tilbage med en ny tegneserie i kaldet 'Nina fra Rosengade'. Hun har tidligere tegnet striber til Alt for Damerne.

Også Hanne Høiberg, der frem til april sidste år var chefredatør for Alt for Damerne, er blevet tilknyttet Søndag som rejseskribent.

Søndags nye satsning er et forsøg på at hæve oplaget og vinde nye læsere i kvindesegmentet. Blandt Allers familieugeblade var Søndag nemlig det mindste, og dermed det mest lukningstruede.

Ser man på dameugebladens oplag for anden halvdel af 2009, er Søndag til gengæld størst med et oplag på 84.341 mod Feminas 63.903 og ALT's 65.870.

Annoncemæssigt er der dog stadig langt fra Søndags position til de to sidstnævnte titlers førerplaceringer på ugeblads- og magasinmarkedet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også