Aller lukker forældremagasin

Det er godnattid for Aller Media sidste Forældre og Børn-magasin, 'Baby'. Fremover satser Aller hele børnebutikken på sitet mama.dk.
Tine Brødegaard Hansen

Det sidste 'Forældre og Børn'-magasin 'Baby' lukker - lige som det allerede er sket for 'Forældre og Børn - Gravid'. Det sker efter maj-nummeret.

I stedet går Allers tilbud til børnefamilierne digitalt med fuld satsning på sitet mama.dk.

"Mama.dk giver allerede nu overskud, og Forældre og Børn-magasinet var også en lille fornuftig forretning, men vi ser ikke en voksende forretning fremover i et blad med et oplag på 10.000. I stedet skærer vi mama.dk til, så det passer præcist til målgruppen," siger udgiverdirektør Pernille Aalund.

Mama.dk får ny chefredaktør
Lukningen af magasinet betyder, at to medarbejdere mister deres job. Redaktør for Forældre og Børn-magasinerne Ulla Johanne Johansson fortsætter som chefredaktør for mama.dk, der flytter 'unit' (afdeling, red.) fra at høre under chefredaktør Charlotte Riparbelli i Allers livsstilsunit til at høre under Lizl Rand i 'Kvinder med kant', som rummer Q, Tidens Kvinder og oestrogen.dk.

I de næste fire måneder skal mama.dk i digital træningslejr i Allers Netværkscenter, hvor sitet skal udvikles og optimeres.

Pernille Aalund mener, at oplagsnedgangen for magasindelen skyldes nye forbrugervaner.

"I over et år har mama.dk været hovedforretningen og Forældre og Børns oplag er stille og roligt faldet, fordi forældrene ikke venter med at få deres oplysninger om røde hunde osv. til magasinet er på gaden. De går på nettet i stedet."

I april sidste år vendte Aller Media forretningsmodellen på hovedet og satsede med Charlotte Riparbelli som chefredaktør primært på sitet mama.dk, som fik tilført 80 procent af ressourcerne.

Site vil ikke mærke tab af blade
Pernille Aalund er ikke nervøs for, at mama.dk vil miste brugere, når det sidste Forældre og Børn-magasin forsvinder.

"Der skal ikke meget til at opveje brandingen fra et magasin på 10.000 eksemplarer. Vi kan forestille os samarbejder med andre af vores magasiner, såsom 'Mor' (der udgives af Chili Group, red.) og vores andre digitale netværk, så jeg tror ikke, at mama.dk vil mærke et fald."

Det er heller ikke nødvendigvis slut med forældre-udgivelserne fra Aller.

"Mama.dk er hovedforretningen, men hvis sponsorer og samarbejdspartnere er med på det, kan det være, at vi fortsat vil udgive oneshots (temanumre, red.) ind imellem. Det vil vi vurdere fra gang til gang," siger Pernille Aalund.

Er omlægningen fra print til net en del af et pilotprojekt, der kan involvere andre blade med mindre oplag, såsom 'Antik og Auktion'?

"Antik og auktion er en god forretning, så den rører vi ikke ved. Sidste år skar vi hårdt ind til benet og går efter at skabe sunde forretninger, så de magasiner, vi nu har at gøre godt med, er sunde. Det har været en positiv øvelse at vende udviklingen for mama.dk, og vi er gået fra at have et lille site og to printprodukter, der havde det hårdt til at få et hastigt voksende site."

Mama.dk havde i januar 2010 et brugertal på 33.631.

Aller-ejede Chili Group udgiver fortsat gratismagasinet Mor, der kan fås i BabySam-forretninger og har et læsertal på 43.000.

Andre forældremagasiner tæller Egmonts 'Vi forældre' med et oplag på 13.325 og et læsertal på 84.000 samt samt Oxygen Magasiner, der blandt andet udgiver det mest læste børnemagasin 'Vores Børn' med et læsertal på 100.000 ifølge tal fra Gallup og Dansk Oplagskontrol i 2. halvår 2009.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også