Costume slår Eurowoman i 18-45

Modemagasinet 'Costumes' læsertal halter efter 'Eurowomans', men Costume tiltrækker nu flest kvinder i den attraktive målgruppe mellem 18 til 45 år ifølge nye tal.
Tine Brødegaard Hansen

Næsten 20.000 læsere adskiller Benjamin Medias 'Costume' fra modetopscoreren 'Eurowoman' fra Egmont hver måned ifølge de seneste læsertal fra Gallup for 2. halvår 2009.

Men for første gang læser flere kvinder mellem 18 til 45 år Costume end Eurowoman, oplyser Benjamin på baggrund af tallene. I den målgruppe har Costume nu 83.700 læsere - 3000 flere konkurrenten.

Chefred.: Modesats gør udslaget
Det er en udvikling, som Costumes chefredaktør, Rikke Agnete Dam, ikke overraskende er meget tilfreds med.

"I 2009 har vi i endnu højere grad end tidligere arbejdet for at skabe lige præcis det magasin, som vores læsere vil have - 'det rene modemagasin'. Et magasin, der udelukkende handler om mode, shopping og skønhed. Ikke alt muligt andet. Og med det miks af det eksklusive og inspirerende og det budgetvenlige og tilgængelige, der altid har været Costumes særkende," siger Rikke Agnete Dam i en pressemeddelelse.

Benjamin Media og Costume har mærket den hårde konkurrence i 2009, men læsertallet voksede som det eneste blad med 8.000 til 144.000 læsere. Det får adm. direktør Jan Lehrmann til at se positivt på 2010.

"At Costumes læsertal som et af de eneste på modemagasin-markedet er steget, bekræfter os i, at vi gør det rigtige. Og når Costume er størst blandt de 18-45-årige kvinder, kommer det vores annoncører og øvrige samarbejdspartnere til gode. Ikke mindst fordi Costume-læseren typisk har et stort forbrug," siger Jan Lehrmann.

Behersket begejstring hos mediebureau
På mediebureauet IUM tager kontaktchef Linda Christensen tallene med ro. Hun mener ikke, at det har den helt store betydning, om et modeblad er størst i gruppen af 18 til 45-årige kvinder.

"Eurowoman har stadig flest læsere alt i alt, selvom de lider oplagsmæssigt, og er størst blandt de 25 til 45-årige kvinder. Sætter man det på spidsen, har kvinder i den alder typisk en højere indkomst end de yngre, som derfor er mindre attraktive for annoncørerne."

Ifølge tallene har Eurowoman den største andel af mandlige læser (40.131), men har også fraregnet de mandlige læsere et højere læsertal end Costume.

Aller Medias 'Elle' har for første gang fået målt læsertal, og de var ventet med spænding af både konkurrenter og mediebureauer. Det landede i første omgang på 95.000 samt et oplag på 30.000.

I forvejen er konkurrencen på modefronten ubønhørlig med titler som 'IN' fra Aller (133.000 læsere), Eurowoman fra Egmont (165.000 læsere), Costume (144.000). Cover, der udgives af Malling Publications, er ikke tilmeldt Gallups måling af læsertal.

MediaWatch arbejder på at få en kommentar fra Eurowomans chefredaktør.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også