US: Mere nyhedsbetaling på nettet

Salget af e-bøger går strygende, og flere og flere aviser vil forsøge at gøre kunsten efter.
MediaWatch

Der bliver solgt e-bøger som aldrig før. Ifølge AAP – Association og American Publishers – er salget steget fra 61,3 millioner dollar til 169,5 millioner i 2009, en stigning på intet mindre end 176 procent på bare ét år, skriver eMarketer.

Amazons ’Kindle' har generet en massiv vækst i salget af digitalt læsestof og konkurrencen fra Apple og deres nye ’iPad’ vil blot stimulere markedet for e-bøger, lyder vurderingen. Spørgsmålet er om aviserne også kan komme med i loopet - og flere store amerikanske aviser og tidsskrifter er af samme grund i gang med at eksperimentere med alternative betalingsmodeller for deres indhold på nettet

Miami Herald vil for eksempel satse på donationer, hvorimod bl.a. Financial Times og The Wallstreet Journal vil give de betalende brugere adgang til eksklusivt indhold på siderne.

Det bliver dog svært at overføre den succes til avis- og magasinbranchen, spår eksperter. Flere undersøgelser peger fortsat på, at internetbrugerne er tøvende over for at skulle betale for nyheder.

Her ses en oversigt over de betalingsplaner forskellige amerikanske aviser har.

Kilde: eMarketer.com

- CGP

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også