Ugeblade: Sladder sælger mindre

De største oplagstabere er Aller-sladderbladene Se og Hør samt Kig Ind i 2. halvår 2009. Men Se og Hør er stadig det mest læste ugeblad, viser nye tal fra Dansk Oplagskontrol og Gallup.
Tine Brødegaard Hansen

Danskerne elsker gossip, men deres villighed til at betale for den er faldende. I hvert fald tabte Se og Hør en tiendedel af sit oplag i 2. halvår 2009 sammenlignet med samme periode året før og ligger nu på historisk lave 164.642 eksemplarer, ifølge Dansk Oplagskontrol. Allers Kig Ind står for næststørste oplagsfald med et minus på 5,7 pct.

Til gengæld går Se og Hør mere flittigt på omgang. I hvert fald er det kulørte ugeblad stadig i top med 748.000 læsere og bevarer andelen af ugebladslæserne på 15,8 pct.  Det er 73.000 flere læsere end Billed Bladet, der ligger nummer to på listen, viser nye tal fra Gallup, som modsat oplagstallene kun frigives hvert halve år.

Oplaget for Egmonts Her & Nu går til gengæld kun 1,8 pct. tilbage og bladet har et læsertal på 312.000.

En af forklaringerne på at der sælges færre sladderblade er, at der i stigende grad cirkulerer gratis sladderstof på nettet, siger Se og Hørs chefredaktør Kim Henningsen til Børsen.

Flere kvinder læser ALT end Femina 
Kun to ugeblade slipper for at skrive oplagstallene med rødt. Egmonts Alt for Damerne mønstrer sammen med Billed Bladet en mikroskopisk fremgang på 0,4 pct. og 0,3 pct.

Allers kvindeugeblad og annoncebasker Femina har det laveste oplagsfald (0,8 pct.), men må i 2. halvår 2009 fortsat leve med at ånde ALT i nakken oplagsmæssigt, hvor cirka 2000 eksemplarer skiller kamphønsene.

ALT, der tilsvarende er Egmonts største annoncemedie, kan bryste sig af at have 33.000 flere læsere end Femina for ALT når et tal på 316.000 i 2. halvår 2009. Det vil der ifølge Feminas redaktør, Camilla Kjems, blive lavet om på i nærmeste fremtid.

Søndag aspirerer i år med redaktionelle ændringer til at blive kvindeugebladet for dem, som ikke orker Femina og ALT. Med et læsertal på 369.000 ligger Søndag langt over de to andre titler, men er ifølge annoncørerne langt fra lige så kommercielt interessant. Oplaget går næsten fem procent tilbage i 2. halvår 2009.

Stabile læserandele
En metodeændring i Gallup betyder, at man ikke kan sammenligne tidligere læsertal med dem efter 2009. Ser man i stedet på læserandele, rykker Familie Journal mest med en forøgelse på en procent. Billed Bladets andel af læserne er til gengæld svundet med ca. en procent. 

Aller Media havde samlet set et oplagsfald på 40.000 i andet halvår 2009, hvor det samlede oplag lå på 932.484 mod 972.483 i andet halvår af 2008. Egmont havde i samme periode et oplagsfald på 11.000 og et oplag på 356.586 i anden halvdel af 2009.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også