Elle-redaktør: "Vi er tilfredse"

De første læsertal for Aller-magasinet Elle viser ikke stor styrke, men det er normalt for et nyt magasin at ligge under niveau, mener chefredaktøren.
Tine Brødegaard Hansen

For første gang er Gallup klar med Aller-magasinet Elles læsertal for 2. halvår 2009. Det blev til 95.000 læsere for Elle, hvilket er under konkurrenterne Eurowoman (165.000) og Costume (144.000).  Men ifølge chefredaktør for Elle, Cecilie Christiansen, lever læsertallet op til målsætningerne.

"Det er helt normalt og forventeligt, at det første officielle Gallup-læsertal for et nyt magasin ligger på et lavere niveau, end hvor det forventes at stabilisere sig. Når man kigger på historikken i branchen, er stort set alle nye magasiner startet på et lavt niveau for derefter at stige støt, i takt med at kendskabet udbredes," siger Cecilie Christiansen og tilføjer:

"Vi er tilfredse med både Elles oplagstal og vores læsertal. Trods finanskrisen har vi realiseret et solidt oplagstal på næsten 30.000, hvilket lever helt op til vores forventninger, samt en kraftigt stigende abonnementsbase, og derfor forventer vi en støt stigning i læsertallet."

Hård konkurrence
Elles primære konkurrenter er stærke titler som Egmonts Eurowoman med et læsertal på 165.000 og Benjamin Medias Costume med et læsertal på 144.000 i 2. halvår 2009. Cecilie Christiansen erkender, at markedet ikke er nemt.

"Konkurrencen er naturligvis hård med flere titler, der kæmper om de samme læsere, men Elle er verdens største modemagasin med et stærkt redaktionelt koncept."

Internationalt fokus
Elle adskiller sig blandt andet ved at have større fokus på skønhed og interview med internationale stjerner og modedesignere, som Elle-netværket giver muligheder for at bringe. Senest har også Elle-magasiner i Kina og Tyskland købt stof produceret af dansk Elle, siger Cecilie Christiansen.

Har I nogle redaktionelle nyheder eller udvikling af sitet på vej?

"Vores ambition er at være Danmarks førende modemagasin. Derfor udvikler vi naturligvis magasinet løbende, herunder tilknytter vi nye kvalificerede eksperter og bidragsydere og opretter de elementer, som vores læsere vil efterspørge i morgen. På nettet oplever vi lige nu stor succes med vores live-reportager fra såvel den danske som de udenlandske modeuger, lige som vi oplever stor interesse for vores web-tv og mange daglige opdateringer."

Aller-satsningen Elle, der bliver udgivet på licens i Danmark, kom på markedet i september 2008, hvor finanskrisen for alvor begyndte at vinde styrke. Det blev lanceret i Frankrig i 1945 og bliver udgivet af forlaget Hachette.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også