Mediebureauer: Specialmedier skal oppe sig

Specialmediernes annoncepriser skal ned, og de skal sælge sig selv bedre, lyder opfordringen fra mediebureauerne, hvis annonceomsætningen i 2010 skal forbedres.
MediaWatch

Hvis specialmedierne, der tæller fagblade, magasiner og internetmedier, skal have annoncesalget i vejret, må de skærpe deres argumenter i forhandlingerne med mediabureauerne. Det skriver specialmediemagasinet.dk, som har talt med flere print directors.

”Hver en krone bliver vendt og drejet hos annoncørerne lige nu. Og det ser ud til at gå lidt ud over fagbladene,” siger Rasmus Møller, printdirector hos MediaCom til specialmediemagasinet.dk.

Det er dog kun en mindre del af specialmediernes annoncer, der sælges via mediabureauerne. Den del faldt med 40 procent ifølge DRRB's tal for 2009, mens det generelle fald var på 30 procent sammenlignet med 2008, ifølge Danske Specialmediers annoncebarometer.

Priserne er heller ikke faldet i samme takt som på dagbladene, mener Jane Ravn, print director i Mediaedge.cia. Men hun understreger også, at mediabureauerne typisk har de store annoncører som kunder, og når de skærer i marketingbudgetterne, går det først ud over medier med en mere snæver målgruppe.

Begge print directors tror, at specialmedierne skal vænne sig til en lavere annonceomsætning.

”Mit gæt er, at printbudgetterne hos annoncørerne ikke bliver større, og at de lavere priser på annoncer ikke kommer op igen,” siger Rasmus Møller.

-TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også