Annoncører er vilde med ugeaviser
Ugeaviserne er blevet et solidt økonomisk fundament under de økonomisk trængte dagblade, skriver Børsen. Der er annoncekroner at hente i lokalaviserne, fordi de bliver læst af tre ud af fire danskere og er markant billigere at annoncere i end dagbladene.
”Det er et område, der isoleret set har klaret sig fornuftigt, og som sammenlignet med markedet som helhed har klaret sig rigtig godt,” siger Gorm Wessing Flyvholm, direktør for Berlingskes Lokalaviser til Børsen.
Selvom ugeaviserne har oplevet en nedgang i omsætning på 15 pct. i 2009 som følge af krisen, ser udgiverne stort økonomisk potentiale i lokalaviserne.
”Vi er selvfølgelig ikke blevet rigere af at tabe de 15 pct., men vi kan da glæde os over, at vi har fået en større del af reklamekagen,” siger administrerende direktør for Politikens Lokalaviser og formand for foreningen Ugeaviserne, Jan Halling.
De lokale gratis aviser har overhalet radio og tv som annoncemedie og indbringer ifølge Børsen årligt over 2 mia. kroner.
- SF