Kreativ printrevolution må vente

Augmented reality, videoafspillere og stregkoder. Det skorter ikke på kreative annonceforsøg i udenlandske magasiner, men de kommer ikke til Danmark i år, mener mediebureauer.
Tine Brødegaard Hansen

Kriseåret 2009 bliver ikke afløst af et kreativt vulkanudbrud i ugeblade og magasiner i år. I hvert fald ikke, hvis man spørger to af de mediebureauer, der placerer virksomhedernes annoncekroner.

"Annoncørerne spiller mere på de sikre ting med de gode gamle helsidesannoncer og standardformater. Det koster mange penge i en økonomisk presset tid for annoncørerne at udvikle og indrykke kreative formater, hvis det skal være i nogle af ugebladene med store oplag," siger Rasmus Møller, print director i Mediacom og tilføjer:

"Medierne skal have den ros, at de er med på at lave mange kreative ting, men det kræver store budgetter, hvis man som mange af vores annoncører gerne vil ramme bredt f.eks. i nogle af ugebladene med store oplag."

Kreativitet koster en milliard
Heller ikke print director i Mediaedge.cia, Jane Ravn, forventer den store nytænkning i printannoncerne i år.

"Hvis en annoncør har holdt stand i et kriseår og holder fast i rælingen, så er det ikke nu, at de giver den gas. Men har man en sund økonomi, er der ingen grund til at holde igen," siger hun.

Hun kaster bolden tilbage til medierne.

"Hver gang nogen tænker en kreativ tanke i et mediebureau eller reklamebureau kræver medierne en milliard for at bringe det. Magasiner og ugeblade er mere friske og burde tage den rolle som gratisaviserne har i forhold til dagbladene, hvor de tør mere. Det er jo f.eks. stadig ikke muligt at købe et omslag til Politiken."

Annoncefald står til forværring
I 2009 dykkede annonceomsætning for ugeblade/magasiner med 33 procent sammenlignet med året før, ifølge DRRB. Den tilbageholdenhed fortsætter i 2010, ifølge et gennemsnit af to trendanalyser.

Teknologisk mangler mulighederne for at lege med printmediet ikke. I USA benytter magasinet Esquire 'augmentet reality', der gør printmagasinet interaktivt i samspil med et webcam, papirstynde videoskærme i printmagasinerne og stregkoder, der forbinder magasin med smart phones er også teknisk muligt. Men den slags løsninger koster knapper, og de sidder ikke særlig løst for mange annoncører i øjeblikket.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også