Familie Journal jagter nye læsere

Anette Kokholm har efter et år som chefredaktør for Allers Familie Journal givet det 133 år gamle blad et eftersyn, der skal gøre op med fordommene om et mormorblad.
Tine Brødegaard Hansen

Anette Kokholm skal forny, bevare og knække den nedadgående oplagskurve for Familie Journal og har nu stået i spidsen for bladet i et års tid, som den kun syvende chefredaktør siden bladets lancering for 133 år siden.

Et fald på ca. 5.500 eksemplarer fra 2. halvår 2008 i forhold til 2. halvår 2009 er indtil videre en opbremsning sammenlignet med faldet på ca. 10.000 eksemplarer de seneste to år i samme periode.

"I både november og december var Familie Journal igen det største ugeblad. Selvom Billed Bladet er størst på halvårstallene, giver det en fornemmelse af at være på rette vej," siger Anette Kokholm.

Kampagne skal give læsere
Målet med blad nummer et i år er, at "det skal lokke nye kunder i butikken", det bliver hjulpet på vej af 800.000 husstandsomdelte prøveeksemplarer af Familie Journal og en tre ugers kampagne med gratis gaver i bladet for bladet store udfordring er "imagebearbejdning", mener Anette Kokholm.

"Alle tror, at de ved, hvad Familie Journal er, men med det blad, der ligger der i dag, vil også mange yngre kvinder med traditionelle værdier føle sig hjemme. Familie Journal har et meget fastlåst image. Derfor deler vi det ud i stor stil lige nu, for nogle er tilbøjelige til at afvise bladet på forhånd, fordi de tror, det er gammeldags, og dem vil vi gerne overraske."

80 procent af ugebladene solgt første salgsdag
Anette Kokholm og redaktionen har indført mere familiestof til læserne, der typisk bor uden for storbyerne, er kvinder med kortere uddannelser eller pensionister.

"80 procent af vores blade bliver solgt om mandagen. Så vi kan ændre meget, før folk løber væk, hvis vi har respekt for traditionen i bladet. Derfor laver vi ikke et dameblad, men frisker Familie Journal op og og lægger mere tryk på "familie" end på "journal"."

Det er sider med familiekøkken, børneaktiviteter i haven og børnekrydsord eksempler på. Derudover har de dramatiske beretninger fra læsernes liv fået et supplement.

"Vi indfører genren 'dilemmaartikler' om, hvad man gør, når ens mor f.eks. bliver dement, eller teenagerne vil holde fest, familieugebladene er ellers mest kendt for erfaringsinterview med skæbnehistorier."

Nettet er næste skridt
Kærlighedsnovellerne bliver der til gengæld ikke pillet ved.

"For mange er føljetonerne noget, der virkelig kendetegner familieugebladene og virker gammeldags, men jeg elsker dem, og synes de holder traditionerne i live, så de bliver," siger Anette Kokholm.

Den primære konkurrent er Egmonts 'Hjemmet', som Anette Kokholm håber at kunne positionere sig lidt væk fra. Allers eget 'Ude og Hjemme' går mere til biddet og tættere på de tragiske begivenheder, mens Familie Journal "først kommer et år efter, når alle er glade igen", som Anette Kokholm siger.

Derudover konkurrer hun med læsernes begrænsede tid. For dagbladene går ikke efter hendes læsere. B.T. har forladt ambitionen om at være familieavis, og selvom Familie Journal har indført forbrugerstof og test à al Politiken, er tilgangen mere praktisk og mindre nyhedsvinklet.

Nu er Anette Kokholms næste skridt at se nærmere på nettet efter et år med primær fokus på det trykte blad.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også