Forlag skruer op for markedsføring

I 2009 har Aller, Egmont og Bonnier/Benjamin tilsammen øget markedsføringen af deres printmedier med otte procent brutto sammenlignet med 2008.
Tine Brødegaard Hansen

De store bladhuse sætter ind med øget markedsføring, i takt med at salget daler.

Annonceomsætningen for ugeblade og magasiner er faldet med 23 procent i 2009 sammenlignet med 2008, ifølge tal fra DRRB. Men forlagene selv har øget udgifterne til at markedsføre deres ugeblade og magasiner med otte procent til i alt ca. 120 mio. kr. brutto i 2009 sammenlignet med 2008.

"Forlagenes øgede investeringer i at promovere deres titler er et udtryk for at ville fastholde ikke bare læserne, men også annoncørerne," siger kontaktchef i IUM, Linda Christensen, der har lavet opgørelsen på baggrund af Gallup Adfacts, der registrerer annoncespend på basis af listepriser.

Det betyder, at der ikke er taget højde for evt. rabatter, medierne har fået - ikke mindst på annoncering i egne medier, som opgørelsen også tæller med. Det er en del af forklaringen på, at Aller Media, der har langt de fleste titler, står for hele 75 pct. af investeringerne i egne titler i 2009.

Aller og Egmont i front
Aller og Egmont markedsfører især deres ugeblade.

"Annoncørerne er generelt begejstrede for glossy image magasiner, for de tilbyder et lækkert univers til brandet, mens forlagene har meget fokus på at promovere nogle af deres bredere ugeblade. Når man ser, at forlagene har mindre fokus på at promovere magasinerne, skyldes det nok især, at de allerede er populære hos annoncørerne, og at forlaget derfor er mindre afhængigt af selve bladsalget. Annoncørerne køber naturligvis dækning i magasinerne, men de køber også affinitet og et kvalitetsunivers, som knytter de rette værdier til brandet,"

De store investeringer i særligt ugebladene skyldes også, at langt de fleste titler primært er afhængige af løssalget i kiosker og supermarkeder, siger Linda Christensen. Det er primært de to kvindeugeblade Alt for Damerne og Femina samt Se og Hør, der formår at tiltrække store annoncebeløb.

Forlagenes investeringer i egne titler brutto
Forlagenes top tre titler målt på, hvad de brutto investerer i at markedsføre dem i mio. kr. er for Aller Media: Billed Bladet (18,4), Se og Hør (17,2), Femina (12,3). Egmont Magasiner: Her og Nu (6,3), Alt for Damerne (5,6), Anders And & Co. (2,2). Benjamin Media: Woman (0,6), Costume (0,57), M! (0,18). Bonnier: Illustreret Videnskab (0,38), I Form (0,24), Bo Bedre (0,19).

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også