ALT scorer flest annoncekroner netto

I reelle kroner og øre topper Alt for Damerne listen over det foretrukne annoncemedie blandt magasiner og ugeblade.
Tine Brødegaard Hansen

Annoncørinteressen for Se og Hør er stigende og målt i bruttopriser topper bladet listen over de ugeblade og magasiner, der sælger bedst annoncemæssigt, som MediaWatch kunne fortælle i går.

Men når rabatterne er trukket fra, og annoncørerne skal have de store sedler op af lommen, løber et rendyrket kvindemedie af med sejren.

"Alt for Damerne er langt det største annoncemedie af alle ugeblade og magasiner, det viser opgørelserne fra DMU (Dansk Magainpresses Udgiverforening)," siger magasindirektør Kjeld Lucas fra Egmont.

Det bekræfter annoncedirektør i Aller Media, Ene Charlotte Krog.

"Det er rigtigt, at Alt for Damerne stadig er størst, også større end Se og Hør, men Se og Hør er inde i en positiv udvikling annoncemæssigt, og sammenligner vi 2009 med året før har vi haft en to-cifret procentvis fremgang i vores annonceindtægt, hvilket jo er et sjældent syn i disse tider."

Efter Alt for Damerne kommer Femina ind på en andenplads over de foretrukne annoncemedier målt i nettopriser, mens Se og Hør ligger på en fjerdeplads og et magasin indtager tredjepladsen. Det har ikke været muligt at få en komplet liste over det reelle annoncesalg for ugeblade og magasiner.

Se og Hørs annoncerabatter, der skaber det store skel mellem brutto- og nettopriser, skyldes formentlig strategien om at få flere annoncørers øjne op for bladet, der i 1. halvår 2009 var det mest læste af ugeblade/magasiner, mener kontaktchef i IUM, Linda Christensen.

"Rabatterne er en måde at få annoncørerne ind på, så de afprøver mediet og kommer tilbage til det. Det er i højere grad noget visse ugeblade benytter, men som man ikke ser i samme grad hos magasinerne, for en del ugeblade er svære at sælge annoncer i."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også